barn-leker-snön-fjäll-sportlov

Sportlovstips

Äntligen dags för sportlov! Snö, skidåkning, mys och tillsammanstid med familjen. Oavsett om ni vill bo på en genuin fjällstation, ett klassiskt värdshus eller rå om er själva i egen stuga så har vi tipsen för ett riktigt härligt sportlov.

Fjällkul för hela familjen i Storulvån

sportlov-storulvan-karta-fjällen

Njut tillsammans på STF Storulvån Fjällstation där ni omges av milsvid utsikt över den jämtländska fjällvärlden och ett eget äventyrsland utanför dörren. Varva lekar och egna utflykter i stationens närhet med spännande turer på fjället eller passa på att gå en guidad tur och lär er topptura med barnen. Resan bokar ni smidigt med Snälltåget och STFs medlemsrabatt.

Längdparadis i Funäsfjällen

Familj åker längskidor

Om du och familjen älskar längdskidåkning är Bruksvallarna rätt plats för er! I detta längdparadis bor ni på STF Bruksvallsliden Hotell i fantastisk fjällmiljö vid Ljusnans strand i Härjedalen. Här saknar ni ingenting, allt finns inom gångavstånd. Sportlovet är det perfekta tillfället för att ta på sig turskidorna och packa ryggsäcken med termos och matsäck. Kanske provar ni Solskensturen eller vågar er på heldagsturen att skida upp till toppstugan ”Knallen”? Den 5 km långa turen uppför ger garanterat lön för mödan i form av magnifik utsikt och frasiga våfflor!

Boka er resa till Bruksvallarna med Härjedalingen och MasExpressen. Reser du inom Jämtlands län till boendet tar du buss nr 164 som går via Länstrafiken.

Vinteräventyr med familjen i Dalarna

Vintervy över Siljan

Bo på charmiga STF Backlunds Bed and Breakfast med genuin dala-känsla mitt i Vikarbyn. Här börjar du dagen med frukostbuffé med lokalproducerade specialiteter och varma frallor från eget bageri för att sedan ge dig ut på äventyr. Prova att vintervandra Signaturled Siljan eller snöra på dig långfärdsskridskorna för en tur på Siljan. Andra roliga aktiviteter för hela familjen är att boka en snöskovandring i vacker, snöklädd skog eller att åka med häst och vagn med släde runt Rättvik. På kvällen lagar ni gemensam middag tillsammans i Backlunds gästkök och myser tillsammans på den stora inglasade altanen.

Aktivitetsfyllda sportlovsdagar i Grövelsjön

Familj på turskidor i Grövelsjön
Ta med familjen till Grövelsjöfjällens storslagna fjällmiljö och bo på STF Grövelsjön Fjällstation. Här finns fjällvidder så långt ögat kan nå, 10 mil längdspår och BackFilippas skidlekpark. Våra guider redo att ta med dig och familjen på skidtur, upptäcktsfärd och lek i det snöklädda fjällandskapet. Bokar ni vårt sportlovspaket ingår alla aktiviteter som varierar från dag till dag. Temat är att utvecklas som turskidåkare, hitta på roliga äventyr och spendera hela dagarna ute i snön

Boka Sportlov i Grövelsjön och er resa till Grövelsjön med Härjedalingen och MasExpressen.

Fjällkul för hela familjen i Storulvån

sportlov-storulvan-karta-fjällen

Oförglömligt sportlov under Abiskos norrsken

Två personer i norrsken i Abisko
En tur till Abisko under norrskenssäsongen blir ett sportlov familjen sent kommer att glömma. Bara resan med nattåg är ett äventyr i sig, som du med fördel bokar via Vy-tåg med STFs medlemsrabatt. Vakna upp i fjällvärlden med helt nya vyer utanför rutan! Tågstationen är belägen mittemot fjällstationen och receptionen nås på några minuters promenad. Här bor ni rakt under norrskenet på STF Abisko Turiststation, mitt i Abisko nationalpark, och granne med stolliften som kvällstid tar er upp till STF Aurora Sky Station för en oslagbar utsikt över Abiskofjällen. Välj själva om ni vill på hotell, vandrarhem eller i egen stuga. Vill ni inte laga egen mat serveras frukost, lunch och middag i vår KRAV-märkta restaurang med svårslagen panoramautsikt över fjällen.

Utöver norrskensspaning så finns en mängd olika vinteraktiviteter att välja mellan. Vad sägs om norrskensvandring eller isklättring? Här hittar du fler spännande aktiviteter!

Läs mer och boka

Magiska vinterdagar i utkanten av Laponia

Barnfamilj i Saltoluokta på sportlovet
STF Saltoluokta Fjällstation kan ni upptäcka det svenska vinterfjället där barnen kan leka och busa i den härliga miljön. Boendet ligger precis i utkanten av det stora världsarvsområdet Laponia, med bland annat Stora Sjöfallets och Sareks nationalparker i närheten. Området Laponia är ett otroligt naturskönt världsarv, men det är också känt för sin starka prägel av samisk kultur. Bo fint, ät gott, njut av vackra vyer och en vedeldad bastu efter dagsturen på kalfjället.

Genuin fjällvistelse i Vålådalen

Barn åker skidor i Vålådalen på sportlov
Ta med familjen och njut av en avkopplande vistelse på STF Vålådalen Fjällstation. Här väntar fjällvärlden utanför dörren med välpreparerade längdspår, fantastisk turåkning, pulkabacke och slalombacke i söderläge. Efter en dag i backar och spår lockar bastukåtan med sprakande brasa och uppvärmda badtunnor. På kvällen dukas det upp en härlig middag i restaurangen.

Du kan åka både med Snälltåget och SJ till Undersåker. Är du STF-medlem får du dessutom medlemsrabatt hos båda tågbolagen. Därefter taxi eller länstrafiken från Undersåker.

Charmig gård i nordvästra Dalarna

STF Turistgården Särna Bed and Breakfast snö och vinter.

Inbäddad bland granar och blåbärsskog ligger STF Turistgården Särna Bed and Breakfast. Njut av Fulufjället och den vackra naturen häromkring innan du kommer till Turistgården och låter oss ta hand om dig med hemlagad mat, vedeldad bastu och en god natts sömn. Vill du göra en trevlig aktivitet så har boendet kontakter med lokala guider som kan hjälpa dig att upptäcka närområdet. Varför inte åka hundspann eller upptäcka Sveriges högsta vattenfall i Fulufjällets Nationalpark?

Läs mer och boka

Hemavan och norra Sveriges största skidort

sportlov i hemavan
STF Hemavans Fjällcenter bor du mitt i norra Sveriges största skidort, intill slalombackar, skidspår och den stora vildmarken i Vindelfjällens naturreservat. Här finns någonting för alla. Tre barnområden, 29 nedfarter, snowpark, skicross-arena, 65 km preparerade spår, elljusspår och nästan obegränsat antal vinterleder att utforska, däribland världskändisen Kungsleden. Efter en äventyrsrik dag på fjället väntar en välsmakande middag i restaurangen.