Påsklov för alla smaker

Traditionella påsksmaker och välfyllda påskägg eller helt enkelt några extra lediga dagar att fylla på med ny energi. Oavsett vad påsken betyder för dig så har vi laddat upp med massor av upplevelsetips runt om i Sverige. Hoppas att du hittar din personliga favorit!

Stillsam påsk i Östergötlands djupa skogar

Fönster i borkhult
Står tystnad, naturupplevelser ett mer avskalat tempo på din önskelista inför påskledigheten?
Då bör du ta sikte på STF Borkhult Lapphem i Östergötlands djupa skogar. En helt ny pärla i STF-familjen, där värdarna Elisabet och Matilda står redo att välkomna dig till sina drömmars hus, långt bort från allt och samtidigt nära verkligheten. Huset är från 1800-talet och rymmer bara fyra gästrum, alla individuellt inredda i retrostil med skönt bäddade sängar, eget badrum samt ett litet kök. Runt hörnet väntar fantastiska naturupplevelser med otroliga utsiktsberg, urskog och små sjöar. En perfekt påskpresent till dig själv och någon vars sällskap du trivs extra bra i!

Påskweekend i Vålådalens fjällvärld

Påsklov i vålådalen
Påskfirande i Vålådalens fjällvärld brukar vara likställt med kalla nätter och skare på förmiddagarna och takdropp på eftermiddagarna. Kort och gott perfekta förutsättningar för att åka skidor i t-shirt, äta apelsin i en snödriva, vända ansiktet mot solen och bara njuta. Efter en dag på fjället står bastun med vedeldad brasa och uppvärmda utomhusbadtunnor redo, innan du slår dig ner i Olgas matsal för en välsmakande middag. På påskaftonen blir det en extra härlig matupplevelse, då det dukas fram en påsksupé med jämtländska smaker. Under påsken arrangeras dessutom en mängd aktiviteter för både stora och små, från äggjakt till pimpelfiske. Kontakta fjällstationen direkt för detaljerat program.

Läs mer och boka

Vårkänsla och lokala smakupplevelser på Öland

Viceklby-pasklov
I början av april har våren gjort entré på Öland. Lärkorna och tofsvipans ljudande hörs långväga och en vandring på Alvaret blir en upplevelse för alla sinnen. Efter en dag i naturen njuter du av lokala smakupplevelser på Bo Pensionat i pittoreska Vickleby, granne med en av Sveriges vackraste bygator och Ölands Alvar. På långfredagen serveras husets tvårätters middag med Ölandslamm och dessert, och på påskaftonen dukas det upp en traditionell påskbuffé med både kallt, varmt och sött.

Påsklovsbus i Grövelsjön

Pappa och son i Grövelsjön på vintern
Påsklovet är en av vinterns absoluta höjdpunkter på STF Grövelsjöns fjällstation. Dagarna är långa och ljusa, och vårsolen värmer på härliga skidturer till fjälls och i skidspåret. Under påsken står våra guider extra redo för utomhusbus. Vi åker skidor och pulka, går på äggjakt, busar i snön och utmanar varandra på ett race i BackFilippas skidpark. Beroende på barnens ålder finns även möjlighet att haka på vår guidade fjällskidtur och lära sig mer om fjället på vår vinterfjällskurs. Hyra av skidpaket för barn upp till 9 år, lån av pulka eller spark samt alla aktiviteter enligt program ingår.

Genuin småstadskänsla i Västervik

Sovrum på Lilla hotell i Västervik
Västerviks genuina småstadsmiljö med charmiga trähus och glittrande hav gör sig perfekt för en avkopplande påskhelg. I stadens äldsta kvarter ligger charmiga lilla Hotell Park, ännu ett välkommet nytillskott i STF-familjen. Huset är från 1881 och stoltserar med knarrande golv, sneda väggar, blommiga tapeter och vackra fönster som kan öppnas mot staden utanför. Här bor du centralt i Västervik med direkt närhet till den mysiga stadskärnan med mysiga restauranger, fik för alla smaker och små personliga butiker. Men också lite avskilt, så du kan slå dig ner i trädgården och nästan glömma att du är mitt i stan. Runt omkring väntar rika natur & kulturupplevelser liksom Tjust skärgård med 5000 öar, kobbar och skär. Värdparet Anna och Magnus Liljander delar gärna med sig av sina personliga smultronställen för en upplevelserik påskweekend.

Påsklov på turskidor

Turskidåkning i svenska fjälln
Vill du spendera påskledigheten på turskidor har vi flera guidade vinterfjällsturer att välja bland. Är du ute efter ett riktigt vinteräventyr kanske vår tur längs Kungsleden med start i Abisko nationalpark och avslut bland de mäktiga högfjällen kring Kebnekaise är något för dig. STFs fjällguide visar vägen och vi bor gott i STFs fjällstugor och fjällstationer. Att skida genom några av Sveriges största fjälldalar i ett arktiskt vinterlandskap 200 km norr om polcirkeln blir garanterat ett påskfirande utöver det vanliga.

Aktivitetsfyllda påsklovsdagar på Lugnåsberget

Barn leker i Lugnåsberget
Ta med familjen på ett hållbart äventyr under fyra roliga dagar på Lugnåsberget under påsklovet. Här väntar lugnet, utan stress och trängsel, men också en hel massa aktiviteter för både små och stora upptäckare. Mys med fåren i hagen, fiska i sjön Vristulven, spana efter bäver, grilla och laga mat över öppen eld och prova att sova i vindskydd i fårhagen. Stenhuggarstigen bjuder in till härlig vandring, och vill ni ta er lite längre sträckor ingår cykelhyra en dag. Den ekologiska frukostkorgen som serveras varje morgon ser till att ni orkar hålla energin uppe. En av dagarna får ni även med er extra tillskott i form av en egen grillkorg med både korv och lammkotlett som ni tillagar tillsammans utomhus. Ett äventyr i sig!

Havsluft och kustvandring i Bohuslän

Sovrum i villabro
Längtar du efter en påsk med uppfriskande havsluft, härlig vandring och ett vilsamt boende? Då rekommenderar vi varmt några sköna och aktiva vandringsdagar i vackra Bohuslän med STF Villa Bro som basläger. Här bor du i naturskön och avkopplande miljö med en stor variation av kustnära vandringsleder att välja mellan. Utmanar du dig med en heldagsvandring längs Kuststigen, en krävande tur på 16 km i kuperad terräng, belönas du bland annat med en magisk utsikt över hav och fjord från Sötorpsberget. Lunchpaket, kartor och vandringstips ingår i paketet så det enda du behöver tänka på att packa med är vandringsskorna. Efter en dag utomhus sover du gott i ett av Villa Bros 12 personligt inredda rum.