Abisko och Kebnekaisefjällen

Abisko- och Kebnekaiseområdet är med sitt omfattande ledsystem och utbud av övernattningsstugor lättillgängligt för vandrare. Den sträckning som de allra flesta vandrare väljer är Abisko – Nikkaluokta. Kungsleden går genom området mellan Abisko och Vakkotavare.

Abisko nationalpark och Lapporten

I området finns höga toppar, Abisko nationalpark och Sveriges mest kända bergssiluett –Lapporten. Ovanför trädgränsen är landskapet varierat med stora slätter, sjösystem, strida jokkar och höga fjäll. Här avlöser grönskande fjällkullar och öppna hedar, högfjällets karga berg och snödraperade toppar. Några av de branta topparna kräver klättring medan andra är lättare att nå.

En del dalgångar är steniga, andra frodiga blomsterängar. I det högalpina Kebnekaisemassivet finns glaciärer och Sveriges högsta topp. De flesta som bestiger toppen gör det med guide från STF Kebnekaise Fjällstation. Det här är ett av Sveriges finaste och mest välbesökta fjällområde!

Observera att det bedrivs omfattande renskötsel i området som kräver stor hänsyn!

Hitta hit

Buss/tåg från Kiruna till Abisko och Katterjokk
Buss från Kiruna till Nikkaluokta
Buss från Gällivare till Vakkotavare och Ritsem

Besökskalender

Trivs du när det är lugnare på fjället? Med vår besökskalender får du en överblick hur beläggningen generellt ser ut i detta fjällområde, så att du har bästa möjliga förutsättningar att planera din tur till mindre besökta perioder. Under perioder med mindre besökare erbjuder vi dessutom ofta bättre priser. Notera att besökskalendern endast ger en indikation och ej tar hänsyn till avvikelser i samband med exempelvis evenemang eller högtider. Variationer förekommer även mellan enskilda fjällstugor och fjällstationer, en mer exakt besökskalender för respektive boende hittar du på aktuell anläggningssida under fliken Besökskalender.

besökskalender kungsleden

Fjällkarta
BD6 Lantmäteriet  1:100 000
BD8 Lantmäteriet 1:100 000