STF Viterskalet Fjällstuga

Mer om STF Viterskalet Fjällstuga

Redan 1925 uppfördes den första stugan i Viterskalet och så sent som 2001 kom nya STF Viterskalet till. Vi är den sydligaste stugan på Kungsleden som slutar, eller börjar, i Hemavan. Fjällstugan har totalt 24 gästbäddar.

Gäststuga
Stugan har stort kök i mitten och två 8-bäddsrum och två 4-bäddsrum. Ett av 4-bäddsrummen används dessutom som säkerhetsrum. I stugan finns även tvättrum och ett torkrum.

Stugvärdsstuga/Butik
Stugan har ett stort rum för dagbesök, ett rum med butik (sortiment large) samt ett rum för stugvärdens boende.

Våffelstugan som funnits här tidigare är nedlagd från vintern 2020.

Vid fjällstugan är mobiltäckningen dålig (Telia), men du kan få täckning om du går ett hundratal meter efter leden mot Hemavan.

Länsstyrelsen byter ut hängbroarna vid Tärnasjön efter Kungsleden i Vindelfjällens naturreservat. Den östligaste av de fem broarna är nu färdig och öppen för vandrare.
Ytterligare en bro kommer att bytas senare under hösten 2021. Under arbetets gång kommer det att finnas en tillfällig passage över vattnet, med spänger eller båt. Nästa år fortsätter arbetet med att byta ut resterande broar. Mer information hittar du hos https://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/

Upplev STF Viterskalet
Området är ett eldorado för skidbestigare och telemarksåkare. Här finns flera toppar att erövra och på Dalåijvies topp finns en gästbok där du kan bekräfta dina bravader.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik