Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

STF Viterskalet Fjällstuga

Mer om STF Viterskalet Fjällstuga

Redan 1925 uppfördes den första stugan i Viterskalet och så sent som 2001 kom nya STF Viterskalet till. Vi är den sydligaste stugan på Kungsleden som slutar, eller börjar, i Hemavan. Fjällstugan har totalt 24 gästbäddar.

Gäststuga
Stugan har stort kök i mitten och två 8-bäddsrum och två 4-bäddsrum. Ett av 4-bäddsrummen används dessutom som säkerhetsrum. I stugan finns även tvättrum och ett torkrum.

Stugvärdsstuga/Butik/Servering
Stugan har ett stort rum för servering, ett rum med butik (sortiment large) samt ett rum för stugvärdens boende.

Från och med 25 mars stänger vi Viterskalets våffelstuga för säsongen, eftersom vi i coronatider vill undvika att utsätta gäster och personal för onödig risk. På återseende nästa år!

Vid fjällstugan är mobiltäckningen dålig (Telia), men du kan få täckning om du går ett hundratal meter efter leden mot Hemavan.

Upplev STF Viterskalet
Området är ett eldorado för skidbestigare och telemarksåkare. Här finns flera toppar att erövra och på Dalåijvies topp finns en gästbok där du kan bekräfta dina bravader.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. Du bokar inte en specifik bädd i förväg – principen ute till fjälls är att alla får tak över huvudet. Du kan däremot förbetala en ospecificerad sovplats på STFs hemsida. En ospecificerad sovplats innebär antingen en ordinarie sängplats eller en bekväm golvbädd med madrass, täcke och kudde. Du tar själv med dig lakan eller sovsäck. I många av våra stugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Flera av stugorna har också vedeldad bastu.

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

FÖRBETALA BOENDE I STF FJÄLLSTUGA

För att få bästa pris kan du förbetala en ospecificerad sovplats.