STF Viterskalet Fjällstuga

Mer om STF Viterskalet Fjällstuga

Redan 1925 uppfördes den första stugan i Viterskalet och så sent som 2001 kom nya STF Viterskalet till. Vi är den sydligaste stugan på Kungsleden som slutar, eller börjar, i Hemavan. Fjällstugan har totalt 24 gästbäddar.

Gäststuga
Stugan har stort kök i mitten och två 8-bäddsrum och två 4-bäddsrum. Ett av 4-bäddsrummen används dessutom som säkerhetsrum. I stugan finns även tvättrum och ett torkrum.

Stugvärdsstuga/Butik
Stugan har ett stort rum för dagbesök, ett rum med butik (sortiment large) samt ett rum för stugvärdens boende.

Våffelstugan som funnits här tidigare är nedlagd från vintern 2020.

Vid fjällstugan är mobiltäckningen dålig (Telia), men du kan få täckning om du går ett hundratal meter efter leden mot Hemavan.

Länsstyrelsen i Västerbotten kommer att byta ut broarna på Kungsleden mellan Syterstugan och Tärnasjöstugan under sommaren 2021. Broarna kommer tillfälligt att ersättas med roddbåtar och arbetet beräknas hålla på hela sommaren. Mer information hittar du hos https://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/

Upplev STF Viterskalet
Området är ett eldorado för skidbestigare och telemarksåkare. Här finns flera toppar att erövra och på Dalåijvies topp finns en gästbok där du kan bekräfta dina bravader.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin

För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!