STF Viterskalet Fjällstuga

Mer om STF Viterskalet Fjällstuga

Redan 1925 uppfördes den första stugan i Viterskalet och så sent som 2001 kom nya STF Viterskalet till. Vi är den sydligaste stugan på Kungsleden som slutar, eller börjar, i Hemavan. Fjällstugan har totalt 24 gästbäddar.

Gäststuga
Stugan har stort kök i mitten och två 8-bäddsrum och två 4-bäddsrum. Ett av 4-bäddsrummen används dessutom som säkerhetsrum. I stugan finns även tvättrum och ett torkrum.

Stugvärdsstuga/Butik
Stugan har ett stort rum för dagbesök, ett rum med butik (sortiment large) samt ett rum för stugvärdens boende.
Våffelstugan som funnits här tidigare är nedlagd från vintern 2020.

Vid fjällstugan är mobiltäckningen dålig (Telia), men du kan få täckning om du går ett hundratal meter efter leden mot Hemavan.

Upplev STF Viterskalet
Området är ett eldorado för skidbestigare och telemarksåkare. Här finns flera toppar att erövra och på Dalåijvies topp finns en gästbok där du kan bekräfta dina bravader.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt i flerbäddsrum med självhushåll. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig.

Här har vi samlat all information du behöver inför en vistelse i en av våra fjällstugor https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallstugor