STF Viterskalet Fjällstuga

Mer om STF Viterskalet Fjällstuga

Redan 1925 uppfördes den första stugan i Viterskalet och så sent som 2001 kom nya STF Viterskalet till. Vi är den sydligaste stugan på Kungsleden som slutar, eller börjar, i Hemavan. Fjällstugan har totalt 24 gästbäddar.

Gäststuga
Stugan har stort kök i mitten och två 8-bäddsrum och två 4-bäddsrum. Ett av 4-bäddsrummen används dessutom som säkerhetsrum. I stugan finns även tvättrum och ett torkrum.

Stugvärdsstuga/Butik/Servering
Stugan har ett stort rum för servering, ett rum med butik (sortiment medium) samt ett rum för stugvärdens boende.

Från och med 25 mars stänger vi Viterskalets våffelstuga för säsongen, eftersom vi i coronatider vill undvika att utsätta gäster och personal för onödig risk. På återseende nästa år!

Vid fjällstugan är mobiltäckningen dålig (Telia), men du kan få täckning om du går ett hundratal meter efter leden mot Hemavan.

Upplev STF Viterskalet
Området är ett eldorado för skidbestigare och telemarksåkare. Här finns flera toppar att erövra och på Dalåijvies topp finns en gästbok där du kan bekräfta dina bravader.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, och dessutom egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Notera att vi under sommaren 2020 inför obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

För att kunna välkomna dig och andra gäster på ett tryggt sätt under sommaren har vi gjort ett antal förändringar. Dessa förändringar och förutsättningar gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor i sommar. Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!

• Uppdatera dig på de senaste rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten
• Vi inför begränsningar i antal övernattande gäster utifrån fjällstugans storlek och tar endast emot gäster som har bokat och förbetalt sin övernattning på aktuellt datum och fjällstuga.
• Så långt det är möjligt är det bara gäster från samma sällskap som får dela rum. Stugvärden ansvarar för placering.
• Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, samt egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken.
• Begränsning av antal personer i självhushåll, butik och gemensamma utrymmen gäller.
• Förbättrade handtvättmöjligheter vid dass, i kök och vid ingången till stugan.
• Tältande gäster får använda köket mellan 9.00 och 17.30.
• Ta med egen vattenflaska, handduk/tvättlapp, egen handsprit och bo gärna med samma personer hela vandringen för att minska antalet kontakter.
• Du som gäst måste ta ett stort eget ansvar. Tillsammans får vi det här att fungera. Tack för att du hjälper till.