STF Tivedstorp Vandrarhem

Mer om STF Tivedstorp Vandrarhem

På Tivedstorp andas du Tivedens trolska atmosfär med de vilda skogarna och den kuperade terrängen inpå knuten. Byn har anor från 1600-talet och är välbevarad med sina stugor med torvtak, gamla gärdesgårdar, ängar och hagar.

Vandrarhemmets rum och stugor erbjuder ett trivsamt boende i gammaldags och lantlig miljö. Som boende på vandrarhemmet har du tillgång till kök för självhushåll. Om du vill ta det lugnt och koppla av serverar vi frukost, lunch och middag i Kaffestugan. Lunchpaket som du kan ta med ut i på turen i skogen kan du också beställa.

Utomhus finns stora grönytor där ni kan grilla, spela och leka. Och i hagarna kring stugorna går får, hästar och kor på grönbete.

I Kaffestugan har vi både kafé och restaurang. Här kan du fika, äta och ofta njuta av livemusik. Eller bara avnjuta en kall öl en lugn sommarkväll. I kaféet är allting hembakat på riktigt smör och fina mjölsorter. I Kaffestugan finns tillgång till trådlöst internet för våra gäster.

I Hantverksboden säljs hantverk av lokala konsthantverkare.

För våra hästburna gäster har vi en sadelkammare där du kan hänga av utrustning. Hästen din lämnar du i hagen under natten.

Hundar är tillåtna i alla boendelokaler.

Se och göra
Hos oss hittar både äventyraren nya smultronställen men även den som bara vill njuta av skog och natur.

Tivedens Nationalpark, med södra Sveriges vackraste urskogsområden, ligger precis runt knuten. Tivedstorp är en bra utgångspunkt för kortare och längre vandringar på både Bergslagsleden och lederna i nationalparken. Det finns 25 kilometer vandringsled i området och de flesta leder går i mycket vacker, varierad och kuperad terräng.

Vi hjälper till att anordna ridturer på Islandshäst. Härifrån går det bra att ge sig ut på ridturer längs de 30 mil långa ridlederna genom Tiveden.

Eller varför inte ta cykeln förbi Tivedens många sevärdheter. Vitsands barnvänliga badstränder och Fagertärns röda näckrosor har du inom bekvämt cykelavstånd. Har du inte egen cykel, hjälper vi dig gärna att hyra en.

Vandrarhemmet har öppet 1 april – 31 oktober.
Frukost serveras dagligen 1/7-20/8 samt under helger i maj, juni, augusti och september.

En lanthandel finns 15 kilometer från oss.

För större sällskap och grupper ordnar vi även luncher, middagar och fester.

För gruppbokning, paketerbjudanden och övriga frågor - hör av dig till oss på telefon +46 584 47 20 90 eller e-post boka@tivedstorp.se

Välkommen till Tivedstorp - nära lugnet och äventyret!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här