STF Tivedstorp Vandrarhem

Upplev

Hos oss hittar både äventyraren nya smultronställen men även den som bara vill njuta av skog och natur. Tivedens Nationalpark, med södra Sveriges vackraste urskogsområden, ligger precis runt knuten. Tivedens nationalpark är en av Sveriges vackraste. Till stor del stiglös och otillgänglig men också oändligt inbjudande. Här har skogen fått växa utan någon mänsklig påverkan under mycket lång tid. Mjukaste mossa, klara sjöar och hänförande utsikt omger stigar som använts sedan urminnes tider.

Tivedstorp är en bra utgångspunkt för kortare och längre vandringar på både Bergslagsleden och lederna i nationalparken. Det finns 25 kilometer vandringsled i området och de flesta leder går i mycket vacker, varierad och kuperad terräng.

Eller varför inte ta cykeln förbi Tivedens många sevärdheter. Vitsands barnvänliga badstränder och Fagertärns röda näckrosor har du inom bekvämt cykelavstånd. Har du inte egen cykel, hjälper vi dig gärna att hyra. Vi erbjuder olika vandrings-och cykelpaket med Tivedstorp som utgångspunkt.

Paddla kanot på någon av de kristallklara sjöar som finns i omgivningen.
Vi hjälper till att anordna ridturer på Islandshäst. Härifrån går det bra att ge sig ut på ridturer längs de 30 mil långa ridlederna genom Tiveden. Kommer du med egen häst har vi en sadelkammare där du kan hänga av utrustning. Hästen din lämnar du i hagen under natten.

Tivedstorp bjuder på ett rikt kulturutbud i form av musik, konserter, konstutställningar, kurser med mera. I Hantverksboden säljs hantverk av lokala konsthantverkare.

Välkomna till upplevelsernas skog!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er