Fjällvandrare med hatt, keps och stav

Boende Vindelfjällen

Vindelfjällens naturreservat är som en sammanfattning av lapplandsfjällen. Här hittar du högfjällsmassiv, u-formade dalar och fjällhedar. På lägre höjd finns fjällbjörkskogar, fågelrika våtmarker, fiskrika sjöar och samevisten. Har du tur kanske du till och med får se en fjällräv.

Tärnasjön lockar med ett rikt fågelliv och utmärkt fiske. I sjöns södra delar hittar du Tärnasjöarkipelagen, som du passerar på långa hängbroar. Kungsleden mellan Ammarnäs och Hemavan löper rätt genom reservatet och bjuder på omväxlande dagsetapper. Hos oss hittar du stugor och vandrarhem längs med hela leden. Boka något av våra boenden och aktiviteter redan i dag!

Broar ersätts tillfälligt med roddbåtar

Länsstyrelsen byter ut hängbroarna vid Tärnasjön efter Kungsleden i Vindelfjällens naturreservat. Den östligaste av de fem broarna är nu färdig och öppen för vandrare. Ytterligare en bro kommer att bytas senare under hösten 2021. Under arbetets gång kommer det att finnas en tillfällig passage över vattnet, med spänger eller båt. Nästa år fortsätter arbetet med att byta ut resterande broar. Mer information hittar du hos Länsstyrelsen.