STF Abisko Fjällstation

Vanliga frågor

Här får du svar på de vanligaste frågorna om Abisko och Lapplandsfjällen. Svaren hittar du längre ned på sidan.

Rum & Boende
Hur gör jag när jag vill boka?
Vilka typer av boende finns det på Abisko Fjällstation?
Vad har jag för förmåner som medlem i STF?
Vilka tider är det incheckning och utcheckning?
Finns det täcken och kuddar på rummen?
Måste jag förboka rummet?
Måste jag dela rum?
Kan jag låna spjälsäng?
Finns det torkrum?
Vilka öppettider har Abisko Fjällstation?
Får jag tälta på området?

Aurora Sky Station
Behöver jag förboka mitt besök på Aurora Sky Station?
Behöver jag ha med mig varma kläder till mitt besök på Aurora Sky Station?
Hur lång tid tar det att åka upp med liften?
Kan jag ta med min hund i liften?
Kan jag betala med kort på Aurora Sky Station?

Reception, Butik & Uthyrning
Vilka tider har receptionen och butiken öppet?
Kan jag betala med kort?
Jag kommer sent, hur får jag min nyckel?
Vad finns det att köpa i butiken?
Vilken typ av utrustning kan jag hyra i butiken?
Kan jag förboka min utrustning?
Kan jag hyra utrustning i Abisko och lämna tillbaka det på annan ort?

Mat & Dryck
Vad består frukostbuffén av?
Vad ingår i lunchpaketet?
Finns det någon restaurang?
Ska jag boka bord i förväg?
Finns det en barnmeny?
Finns det barnstolar?
Har jag möjlighet att laga min egen mat?

Transfer
Hur tar jag mig till stationen från tåget?

Övrig service
Kan jag förvara mitt bagage på Abisko Fjällstation?
Kan jag ta emot brev och paket på Abisko Fjällstation?
Kan jag ta med mig min hund till Abisko?
Får jag ha med hunden i allmänna utrymmen?
Har ni WiFi?
Var kan jag parkera bilen?
Har ni någon husvagnscamping?

Fjället
Hur långa är det mellan de olika stugorna?
Kan jag köpa kartor över området?
Hur är det med täckningen för mobilen?
Kan jag förboka bäddar i fjällstugorna?
Hur brukar vädret vara i området?
Får jag tälta längs lederna?
Kan jag fiska i och omkring Abisko?

Har du fler frågor? Ring oss på 0980-402 00!

Välkomna!

Rum och boende

Hur gör jag när jag vill boka?
Du kan ringa oss på 0980-40200, skicka ett mail till bokningen@stfturist.se eller boka via vår hemsida www.svenskaturistforeningen.se/abisko Våra telefontider kan variera, men vi har alltid öppet dagligen året runt.

Vilka typer av boende finns det på STF Abisko Fjällstation?
Vi har tre typer av boende: Hotellet i huvudbyggnaden, självhushållet Keron och våra Stugor.

På hotellet finns det både dubbelrum och enkelrum med dusch och toalett på rummen. Bäddning, städning och frukost ingår i priset.

I vårt självhushåll Keron har vi 4-bäddsrum (rummen går bra att boka själv även om man inte är 4 personer). Dusch, toalett, bastu finns i korridoren. Fullt utrustat gemensamt kök finns på ovanvåningen. Det finns även flerbäddsrum om du vill bo ännu billigare.
Stugorna har ett basutrustat kök, dusch och toalett. På bottenvåningen finns kök med matplats samt ett stort allrum. På ovanvåningen finns 2 sovrum.

Vad har jag för förmåner som medlem i STF?
Förutom att du har 100 kr i rabatt på ditt boende varje natt, har du även medlemsrabatt på våra egna guidade turer och biljetter till linbanan. Vi har även olika medlemserbjudande i butiken, så håll ögonen öppna!

Har du fler funderingar kring medlemskap, eller vill teckna ett, ta gärna en titt på:

www.svenskaturistforeningen.se/stotta/bli-medlem/

Vilka tider är det incheckning och utcheckning?
Incheckning är tidigast 15.00 och utcheckning senast 10.00

Finns det täcken och kuddar på rummen?
Det finns både täcken och kuddar på alla rum. Det enda du behöver ta med är ett sovlakan eller sovsäck. Du kan även hyra sängkläder om du inte vill ta med eget.

Måste jag förboka rummet?
Om du vill vara säker på att få det rum du önskar, så bör du boka i förväg.

Måste jag dela rum?
Det beror på vilken typ av rum du har bokat. Vill du vara säker på att få ett eget rum, rekommenderar vi att du bokar i förväg.

Kan jag låna spjälsäng?
Ja, vi har spjälsängar där sängkläder ingår. Säg gärna till när du bokar, så du är säker på att det finns.

Finns det torkrum?
Bor du i hotellet så finns torkrum i varje flygel.

På vandrarhemmet Keron finns två torkrum på bottenplanet.

Vilka öppettider har STF Abisko Fjällstation?
Fjällstationen har öppet året runt med begränsad service under maj och oktober samt delar av november. Kontakta oss gärna för närmare information om du planerar att komma någon av dessa månader.

Får jag tälta på området?
Ja, på området finns en tältplats där du kan slå upp ditt tält. Som STF-medlem betalar du endast 115 SEK/vuxen och 58 SEK/barn per natt och är du inte STF-medlem kostar det 215 SEK/vuxen och 108 SEK/barn och natt. Tältavgift betalas i receptionen i huvudbyggnaden.

Aurora Sky Station

Behöver jag förboka mitt besök på Aurora Sky Station?
Om du tänker besöka Aurora Sky Station under norrskenssäsongen så rekommenderar vi att ni bokar i god tid då det endast finns ett begränsat antal platser till Exclusive Dinner och Night Visit varje kväll.

Behöver jag ha med mig varma kläder till mitt besök på Aurora Sky Station?
Under norrskenssäsongen så ingår hyra av en varm overall och varma skor i priset för Exclusive Dinner / Night Visit, men vi rekommenderar ändå att ni tar med er varma kläder som ni har på er under overallen. Det är alltid bättre att vara lite för varm och kunna ta av sig något plagg, än att missa norrskenen för att ni blir så kalla att ni inte kan stå utomhus längre.

Hur lång tid tar det att åka upp med liften?
Resan med liften tar mellan 20-40 minuter, beroende på hur många på- och avstigningar det blir under tiden du sitter i liften.

Kan jag ta med min hund i liften?
Det går bra att ta med sig hunden upp om ni känner er trygga med att ha hunden sittandes bredvid er, eller i knät, i en öppen sittlift. Tänk på att hunden alltid måste vara kopplad i nationalparken och att det inte är tillåtet att ta med hunden in på Aurora Sky Station.

Kan jag betala med kort på Aurora Sky Station?
Ja, det går bra att betala med kort både på Aurora Sky Station och när ni löser er biljett i dalstationen.

Reception, butik och uthyrning

Vilka tider har receptionen och butiken öppet?
Receptionen och butikens öppettider kan variera. Under högsäsong har vi öppet hela dagarna. För exakta öppettider ring receptionen på 0980-40200.

Kan jag betala med kort?
Du kan betala med Visa, Mastercard, Eurocard och Amex på alla våra fjällstationer i Lappland. Vi accepterar inte Diners.

Jag kommer sent, hur får jag min nyckel?
Inga problem, vi lägger ut din nyckel i en påse med ditt namn på receptionsdisken.
Kommer du efter kl. 17.00 till ett besök under lågsäsong så finns nyckeln i en svart brevlåda utanför huvudentrén.

Vad finns i Abiskos butik?
I Fjällstationens butik Fjällboden finns ett stort och blandat utbud av mat; både färskvaror och torrvaror, samt friluftsprylar av alla sorter. Vi har också en hel del kläder, både för ute- och innebruk. Du kan hitta allt du behöver för fjällturen och lite till. Vi har kartor, myggmedel, mygghattar samt gas och sprit till utekök.

Vilken typ av utrustning kan jag hyra i butiken?
I vår uthyrning kan du hitta allt du behöver för fjällturen; från snöskor, turskidor, pjäxor och stavar till vandringskängor, fältkök, tält och sovsäckar.

Kan jag förboka min utrustning?
Önskar du att boka utrustning fyller i vårt bokningsformulär och mailar till butiken på butik.abisko@stfturist.se.

Kan jag hyra utrustning i Abisko och lämna tillbaka det på annan ort?
Det går bra att lämna tillbaka din utrustning i Nikkaluokta. Då tillkommer 2 dagars hyra samt en portoavgift för att skicka tillbaka det med bussgods (ca 200kr).

Mat och Dryck

Vad består frukostbuffén av?
Vår KRAV-märkta frukostbuffé innehåller en mängd goda saker såsom fil, yoghurt, gröt, olika flingor, hembakat bröd, flera sorters pålägg, ägg, juice, kaffe och te.

Vad ingår i lunchpaketet?
Till lunchpaketet gör du dina egna smörgåsar och plockar ihop det du vill ha såsom frukt, ”jägarsnus” (russin, jordnötter och choklad), kakor, chokladbit och dryck. Har du en termos med dig, kan du även välja mellan olika soppor, kaffe, te och chokladpulver.

Finns det någon restaurang?
På STF Abisko Fjällstation finns restaurang Kungsleden som varje kväll under högsäsong serverar en 3-rätters middag.

Ska jag boka bord i förväg?
Vi ser gärna att du bokar middagen i förväg och helst innan kl. 15.00 samma dag.

Finns det en barnmeny?
Restaurangen har ett barnvänligt alternativ på a la carte-menyn. Man kan också få barnportioner på det mesta på menyn för halva priset.

Finns det barnstolar?
Restaurangen har flera barnstolar att låna.

Har jag möjlighet att laga min egen mat?
Det finns två välutrustade självhushållskök i Keron där du kan laga din egen mat. Här finns även kylskåp där du kan förvara dina matvaror och en mindre frys där du kan frysa kylklampar. Glöm bara inte att märka maten med ditt rumsnummer samt avresedatum.

Transfer

Hur tar jag mig till stationen från tåget?
Boka din tågbiljett till stationen Abisko Turiststation. Det är stopp nr. 2 i Abisko när du kommer söderifrån (först kommer du till Abisko Östra). När du är framme går du under järnvägen, över bilvägen och upp för en backe, sedan är du framme hos oss.

Övrig service

Kan jag förvara mitt bagage på STF Abisko Fjällstation?
Ja, bagaget kan förvaras gratis i vårt låsta bagagerum. Tänk på att ditt bagage som förvaras i bagagerummet måste vara märkta med namn, telefonnummer och beräknad upphämtningsdag. Lappar att fästa på bagaget finns i receptionen.

Kan jag ta emot brev och paket på STF Abisko Fjällstation?
Ja, du kan skicka både brev och paket hit mot en mindre avgift men du måste, i god tid innan, kontakta receptionen. Brev kan hämtas ut i receptionen,  paket hämtas på Godisfabriken Supermarket i Abisko Östra. Skickar du paket som hamnar där så var uppmärksam på att dem endast håller paketet i två veckor, och det måste hämtas upp av dig personligen.
Ska du skicka paket, rekommenderar vi att du använder dig av Bussgods då de levererar paket till Abisko Fjällstation, www.bussgods.se

Skickar du paket hit ser vi gärna att du märker paketet med ditt namn, telefonnummer och förväntad upphämtningsdag.

Paketet eller brevet skickar du till:

”Ditt Namn”

STF Abisko, Abisko Turiststation 2

98107 Abisko

Kan jag ta med min hund till Abisko?
Ja, det går bra att ta med hunden. Vi har hundtillåtna rum i självhushållet Keron samt i vissa stugor. Vi rekommenderar att du förbokar ditt boende om du har med dig hund, då vi har ett begränsat antal rum och stugor som är hundtillåtna.

Får jag ha med hunden i allmänna utrymmen?
Nej, du får inte ta med hunden in på stationen av hänsyn till allergiker.
I Keron är hundar tillåtna endast på nedervåningen, så använd alltid den nedre entrén.

Har ni WiFi?
Vi har gratis Wi-Fi i allmänna utrymmen i Huvudbyggnaden. Vi har även bärbara datorer till uthyrning om du inte har med dig en egen dator.

Var kan jag parkera bilen?
Vi har två parkeringar vid Naturum där våra gäster kan parkera gratis. Det finns även en parkering vid tågstationen, som vi rekommenderar åt dem som inte bor hos oss.

Har ni någon husvagnscamping?
STF Abisko Fjällstation ligger i en nationalpark och därför är husvagnscamping inte tillåtet. Närmaste husvagnscamping hittar du i Björkliden.

Längs leden

Hur långt är det mellan de olika stugorna?
Som regel ligger ledsträckningarna mellan 10-20 km, några är kortare och några är lite längre. Mellan Abisko och Abiskojaure är det 15 km, Abiskojaure och Alesjaure 20 km, Alesjaure och Tjäktja 13 km, Tjäktja och Sälka 12 km, Sälka och Singi 12 km, Singi och Kebnekaise 14 km och mellan Kebnekaise och Nikkaluokta är det 19 km.

Kan jag köpa kartor över området?
I butiken Fjällboden kan du köpa både kartor, proviant och annan utrustning. Det är karta BD6 som gäller för Abisko-Nikkaluokta.

Det finns även flera bra appar som ger dig tillgång till fjällkartan i mobilen. Ta gärna en titt på apparna ”STF i Fjällen” och ”Norrbottens Naturkarta”.

Hur är det med täckningen för mobilen?
De flesta teleoperatörer har full täckning i Abisko och även på flera platser mellan Abisko och Abiskojaure. Där emot är täckningen sämre mellan Abiskojaure och Kebnekaise. Räkna alltså inte med att du kan ringa över allt.

Nödtelefoner finns i alla stugor men får endast användas vid nödfall.

Kan jag förboka bäddar i fjällstugorna?
Du kan med fördel förbetala din vistelse i fjällstugorna via vår hemsida, då får du också en online-rabatt på ditt boende. Till bäddarna är det först till kvarn som gäller, men har du förbetalat är du alltid garanterad tak över huvudet och en madrass att ligga på, och du får såklart tillgång till all service som fjällstugorna har att erbjuda.

Hur brukar vädret vara i området?
För en utförlig och aktuell väderprognos rekommenderar vi att gå in på SMHI:s hemsida eller använda en av alla väderappar som finns tillgängliga till din mobiltelefon. Det är viktigt att tänka på att vädret kan ändras väldigt snabbt på fjället, så packa därför ryggsäcken för alla slags väder.

Får jag tälta längs lederna?
Du får tälta vart du vill längs lederna, förutom i Abisko Nationalpark. I själva nationalparken finns 3 bra tältplatser; Abisko Fjällstation, efter bron över Nissunjokk och vid stugorna i Abiskojaure. Vill du tälta nära fjällstugorna och utnyttja deras service, betalar du en avgift. Då får du tillgång till utedass, självhushållskök. Du kan även använda bastun om det finns en sådan!

Kan jag fiska i och omkring Abisko?
Det finns flera fiskevatten runt Abisko. Butiken Fjällboden säljer fiskekort och kartor över fiskeområden. För mer information om fiske, se www.lansstyrelsen.se/norrbotten

Du kan även lösa fiskekort online via http://natureit.se/sv/buy/fishing

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-18