Kungsleden

Det kan sägas direkt – Kungsleden mellan Abisko och Hemavan är en av världens mest kända och kanske bästa vandringsleder. Leden som är drygt 400 kilometer lång skapades av Svenska Turistföreningen i början av 1900-talet. Sen dess har den besökts av vandrare från hela världen.

Kungsleden sträcker sig genom ett varierat landskap i Lapplands fjällvärld. Leden växlar dramatiskt längs vägen mellan alpin terräng och mer låglänt i fjällbjörkskog. En vandring genom kungsleden tar dig genom grönskande fjällhedar som fint kantas av sjöar, höga dramatiska toppar och passerar också flera små fjällbyar.

Kungsleden går genom fyra nationalparker; Abisko, Stora Sjöfallet, Sarek och Pieljekaise. Utmed hela leden pågår renskötsel som kräver att du som vandrar visar hänsyn. Leden är väl markerad och broar finns utplacerade där det annars skulle vara svårt att ta sig över de strida vattendragen.

STF har inte mindre än 16 fjällstugor längs Kungsleden. Stugorna ligger på avstånd mellan 10 till 20 kilometer. Mellan Kvikkjokk och Ammarnäs finns det inga STF stugor, men det erbjuds annat boende i begränsad omfattning.

De vanligaste platserna att starta eller avsluta en Kungsledenvandring på är i Abisko, Vakkotavare, Saltoluokta, Kvikkjokk, Ammarnäs eller Hemavan. Den som börjar i Nikkaluokta kommer dock först till Kungsleden efter 2 dagars vandring.

Fjällkarta
Redovisas under respektive tur

Vanliga etapper
Finns presenterade längst ner på sidan

Här finns STF / boende
STF Abisko Fjällstation
STF Saltoluokta Fjällstation
STF Hemavan Fjällstation / Vandrarhem
STFs Fjällstugor
Boende som drivs i privat regi finns i Kvikkjokk och Ammarnäs

Kungsleden på Facebook

Film
Virtuell flygning längs Kungsleden i Google Maps

Läsvärt och länkar
STFs broschyr om Kungsleden
Länsstyrelsen i Norrbotten
Länsstyrelsen i Västerbotten

Äventyrsjournalisten Peter Potterfield har vandrat nästan 2 000 mil på sex kontinenter för att får fram den slutgiltiga listan över världen bästa vandringsleder. Tidskriften National Geografic bad honom lista världens 15 bästa vandringsleder och där hamnade Kungsleden i topp. Läs hela listan här.

Guideböcker
På fjälltur: Kungsleden
Av: Claes Grundsten, Norstedts

Kungsledens etapper