Tre vandrare i Björkskog längs Kungsleden

Vindelfjällen

Vindelfjällens naturreservat är som en sammanfattning av lapplandsfjällen. Här hittar du högfjällsmassiv, u-formade dalar och fjällhedar. På lägre höjd finns fjällbjörkskogar, fågelrika våtmarker, fiskrika sjöar och samevisten. Har du tur kanske du till och med får se en fjällräv.

Kungsleden mellan Ammarnäs och Hemavan löper rätt genom området, och du hittar STF-stugor vid slutet av varje dagsetapp. Vandrar du söderut från Ammarnäs möter du en tuff stigning första dagen upp mot STF Aigert Fjällstuga. Vill du ta en lättare väg kan du istället ta båten till Servestugan över Tjulträsket väster om Ammarnäs.

På etappen mellan Aigert och Serve passerar du sedan Kungsledens näst högsta pass. Stanna till och beundra den storslagna utsikten mot Ammarfjället. Fågelskådare och fiskare gör gärna ett stopp vid Tärnasjön. I sjöns södra ände hittar du Tärnasjöarkipelagen, som du passerar på långa hängbroar.

När du närmar dig STF Syter Fjällstuga så öppnas vyerna mot Sytertopparna. Det u-formade Viterskalet kallas lokalt Södra Lapporten. Intill Viterskalet reser sig Norra Sytertoppen, som med sina 1 766 meter är den högsta toppen i Vindelfjällen. Från Viterskalet avslutas leden med en lång backe ned mot Hemavan, Kungsledens södra ände. I Hemavan har STF vandrarhem där du kan äta gott och sova skönt.

Hitta hit

• Till Ammarnäs och Hemavan går det att ta sig med tåg, buss, bil eller flyg.
  • Väljer du tåget åker du till Vännäs och vidare med länstrafikens bussar (bör bokas som Resplus, dvs tåg- och buss på en och samma biljett). Sommartid, juni till augusti, kan du även åka med Inlandsbanan till Storuman och sedan vidare med länsbussarna. Glöm inte att som medlem i STF får du 10–15 % medlemsrabatt på resor med SJ, Snälltåget, Vytåg och Norrtåg.
  • Länstrafiken i Västerbotten trafikerar både Ammarnäs och Hemavan. Från Stockholm går det även direktbuss till Hemavan med Lapplandspilen.
  • Flygplatser finns i Hemavan och Arvidsjaur. Det går även att flyga till Umeå, Lycksele eller Vilhelmina. Från flygplatsen tar du lättast länsbuss eller taxi vidare.

Karta över Vindelfjällen

Den här kartan är ett planeringsverktyg och bör inte ersätta fysisk karta och kompass. Tjänsten driftas av Naturkartan. Observera att ledinformationen ägs och uppdateras av respektive ledhuvudman (ex. kommun eller länsstyrelse). Se vår instruktionsfilm om tips på funktioner i kartan.

Besökskalender

Trivs du när det är lugnare på fjället? Med vår besökskalender får du en överblick hur beläggningen generellt ser ut i detta fjällområde, så att du har bästa möjliga förutsättningar att planera din tur till mindre besökta perioder. Under perioder med mindre besökare erbjuder vi dessutom ofta bättre priser. Notera att besökskalendern endast ger en indikation och ej tar hänsyn till avvikelser i samband med exempelvis evenemang eller högtider.

Boka flera boenden samtidigt

Vill du boka flera boenden i en och samma bokning gör du det enklast genom att öppna upp respektive boende i separata flikar i din webbläsare. Välj sedan datum för respektive boende, antal personer och gå vidare tills dess att du ser att ditt boende lagts i varukorgen. Alla dina val sparas i en och samma varukorg, trots att du arbetar i olika flikar. När du är redo att betala väljer du att gå vidare till betalning i någon av flikarna så kommer alla dina val att följa med. Dina val sparas i totalt 30 minuter.

Fjällkarta
Lantmäteriet AC2