STF Granö Beckasin Hotell

Sov i fågelnäste med utsikt över Umeälven

Granö Beckasin ligger längs Umeälven i Västerbottens inland. Mitt emellan Lycksele och Umeå, bor du i fågelnästen i träden, hotellrum eller hotellstugor. Vi erbjuder även aktiviteter och naturupplevelser som speglar den norrländska livsstilen året om.

I de djupa norrländska skogarna, längs Umeälven och drygt en timme nordväst om Umeå, finns Granöbygden. Hos oss på Granö Beckasin kan du sova i hotellrum i träden, äta det bästa från trakten i vår ekologiska restaurang och njuta av naturens magi året om.

Upptäck skogar, vidder och älven på egen hand eller låt våra skickliga guider ta med dig ut i vildmarken till fots, i hundspann, på snöskor eller snöskoter. Upplev Umeälven på timmerflotte eller kanot. Se norrskenet dansa över himlen och ta in midnattsljusets magiska sommarnätter. Boka in en stund i den vedeldade bastun vid strandkanten och ta ett dopp i älven.

Naturen är navet och vi hyllar det enkla och självklara. Årstidernas växlingar, djurlivet och fågellivet omkring oss är vår ständiga inspirationskälla. Enkelbeckasinen, som du med lite tur kan få se och höra hos oss sommartid, har exempelvis lånat ut sitt namn.

Vi som startade Granö Beckasin 2005 är en grupp vänner från bygden som ville skapa arbetstillfällen och rädda kvar byskolan som hotades att läggas ned. Vårt syfte har alltid varit att jobba för bygdens utveckling och entreprenörskap. Idag finns skolan kvar och vi är en del av ett nätverk av småföretagare som har förändrat trakten. Du som besöker oss gör skillnad.

• Restaurang

Restaurang finns. Öppettider kan variera utifrån säsong.

• Självhushållskök

Fullt utrustat kök där du kan tillaga din mat själv. Köket är gemensamt för alla gäster.

• Butik

Proviant och i vissa fall friluftsutrustning finns till försäljning. Sortiment varierar.

• Husdjur tillåtna

Ett begränsat antal djurrum finns.

• Bastu

Bastu finns.

• Wifi

Wifi i allmänna lokaler och/eller på rummet.

• Skiduthyrning

Skiduthyrning finns.

• Familjerum

Rum med minst 4 bäddar i samma rum.

• Tillgänglighetsvänligt

Boendet är tillgänglighetsvänligt och vill gärna tillgodose dina behov som gäst. Av olika skäl kan de dock inte uppfylla exakt alla STFs kriterier för tillgänglighetsanpassning. Om du är intresserad av att komma hit rekommenderar vi dig att ta kontakt innan bokning och fråga vilka möjligheter boendet kan erbjuda. I många fall kan de hjälpa till, trots att de inte har den fulla tillgänglighetsanpassningen.

• Kaféservering

Enklare mat-och caféservering.

• Cykeluthyrning

Cykel finns att hyra.

• Kanotuthyrning

Kanot finns att hyra.

• Guider

Guider finns att hyra.

• Frukost

Frukost ingår i rumspriset eller finns att köpa mot tillägg. Öppettider/utbud kan variera utifrån säsong.

• <1 km till markerad vandringsled

Närmare än 1 km till markerad vandringsled.

• <1 km till längdspår

Närmare än 1 km till längdspår.

• <1 km till badplats

Närmare än 1 km till badplats.

• Grupper

Boendet har möjlighet att ta emot grupper om minst 10 personer.

Västanå 15
    922 95 Granö

Med tåg kliver du av i Vindeln, och därifrån finns taxitransfer som du bokar via oss. Det går nattåg från Stockholm med VY eller SJ, som tar dig till Vindeln. Från Vindeln kan du också välja att vandra på Tvåälvsleden hela vägen till. Sträckan är 28 km, omkring 9 timmars vandring. Du kan även ta tåg till Umeå och därifrån ta länsbuss 31 till Granö (ca 1 timme).

Med bil följer du väg E12 till Granö, vilket tar ca 45 minuter från Lycksele och 1 timme från Umeå. Det finns laddare till elbil på plats hos oss.

GPS-koordinaterna hit är 64°14'51"N 19°18'22"E

+46 933 41000 info@granobeckasin.com

Antal rum

Följ STF Granö Beckasin Hotell

KRAV-märkt servering

Boendets restaurang uppfyller KRAV-märkning som avser ekologiska råvaror och produkter i restaurangköket.

Nature's Best

Boendet uppfyller villkoren för ekoturism och har ett ständigt pågående hållbarhetsarbete vad gäller social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.

Läs mer om vårt hållbarhetsarbete

Hållbarhet är en grundvärdering hos oss. I begreppet lägger vi givetvis miljömässig likväl som social hållbarhet. Vårt syfte från dag ett har varit att vår trakt ska frodas och leva. Det är en långsiktig vision. Våra samarbeten är därför lokala så långt det går. Exempelvis är turskidorna vi använder tillverkade i Tegsnäs några kilometer bort. Vi bygger med återbrukade eller hållbart framtagna material så långt vi kan. Våra kockar samverkar med jägare, matproducenter och bönder från trakten. Vår glasskiosk som är öppen sommartid syftar till att få ut ungdomar från bygden i sina första jobb. Vår restaurang är KRAV-certifierad. Vi är medlemmar i Nature’s Best samt Västerbotten Experience, vilka i sin tur jobbar i linje med GSTC, organet för global hållbar turism. På Granö Beckasin kan du känna dig trygg i att vi bryr oss på riktigt och att ditt besök hos oss gör skillnad.

Vi tror att ju fler som upptäcker vår vackra natur, desto fler blir vi som värnar den. Som medlem bidrar du till hållbar turism och ett friluftsliv för alla.

Bli medlem idag

Upplevelser i Sverige

Det finns mycket att upptäcka vid sidan av vägen, lite längre in i skogen och lite högre upp på fjället.

Turista hållbart

Tänk dig ett Sverige där det är enkelt och inspirerande att upptäcka hållbart. Det är vårt mål.

Som tack för att du är medlem i STF bor du alltid till rabatterat pris när du bokar i STFs bokningskanaler.