Mer om STFs föreningsdemokrati

Svenska Turistföreningen är en ideell medlemsorganisation och styrs därmed av en medlemsdemokrati. Det högsta beslutande organet är riksstämman. Alla som är medlemmar i STF kan vara med och kandidera som medlemsombud, och vara med och rösta fram de personer som blir medlemmarnas representanter som medlemsombud under två års tid.

STFs demokratiprocess
På riksstämman 2018 beslutade STF om en reviderad demokratisk process för att utse medlemsombud som representerar medlemmarna under riksstämman och mellan riksstämmorna. Den reviderade demokratiprocessen beskrivs här nedan.

1) Riksstämman äger rum i maj vartannat år. Nästa riksstämma kommer att äga rum i maj 2020.

2) På riksstämman representeras medlemmarna av 59 medlemsombud. 50 av dessa ombud utses av medlemmarna genom en process som består av förslag, nominering och val. De övriga 9 ombuden består av nomineringskommittén (länk till nomineringskommittén på ny sida) som är den grupp som nominerar de kandidater som medlemmarna sedan kan välja som medlemsombud.

3) Den 15 maj påbörjas förslagsperioden, då kan alla STF-medlemmar föreslå kandidater som de anser är lämpliga att representera medlemmarna som medlemsombud och därmed också verka som ombud på STFs riksstämma. Förslag på kandidater kan lämnas via STFs hemsidans kandidatanmälan. Fram till och med den 30 september 2018.

4)
En nomineringskommitté som valts på riksstämman nominerar därefter minst 100 av de föreslagna kandidaterna.

5) De föreslagna kandidaterna presenteras på STFs hemsida. Den 1 november -30 november har alla medlemmar möjlighet att rösta på de föreslagna kandidaterna via STFs hemsida eller genom poströstning. Som medlem har du möjlighet att rösta på tre olika kandidater.

6) De valda kandidaterna presenteras sedan på STFs hemsida och verkar som medlemsombud från valet är klart fram till att nästa val äger rum två år senare.

7) Medlemsombuden samlas vid ett par tillfällen under det år det inte är riksstämma. Vid dessa tillfällen får ombuden möjlighet att diskutera viktiga framtidsfrågor inom STF och komma med inspel på eventuella förslag från styrelsen.

Alla som valts till medlemsombud ska representera alla STF- medlemmars intressen, inte bara det område som man själv verkar inom, exempelvis lokalavdelning eller vandrarhem.

Medlemsombud
I samband med riksstämman 2016 togs det beslut om övergångsbestämmelser för att komma i rätt fas i demokraticykeln. Detta innebär att de ombud som valdes inför riksstämman 2016 verkar som medlemsombud fram till att nästa val är avklarat, vilket är den 30 november 2018.
Om medlemsombudens uppdrag
Alla medlemsombud

Var med och påverka
Du som medlem i STF kan skicka in motioner i frågor som engagerar dig och som du vill ska tas upp på riksstämman. Du kan också gå samman med andra STF-medlemmar för gemensamma frågor, kanske är din lokalavdelning eller vandrarhemsvärd intresserade av att lyfta samma saker som dig? En motion är ett förslag på förändringar eller förbättringar som riksstämman fattar beslut om.

Skicka helst din motion med e-post, som en word- eller pdf-fil. Motioner inför 2020 års riksstämma kan skickas fram till 31 januari 2020. Instruktioner om hur du bäst formulerar en motion hittar du här.

Om du inte vill skriva en motion, är du självklart välkommen med förslag och förbättringar på verksamheten på andra sätt. Du kan t ex. ta kontakt med någon ur STFs styrelse och föra fram dina synpunkter direkt.

Ta chansen att vara med och påverka!

Riksstämmans innehåll
På riksstämman utses STFs styrelse. Det fattas också beslut om förslag från medlemmar (motioner) och om förslag från styrelsen (propositioner). En fastställer även medlemsavgiften och verksamhetsinriktningen för de kommande två åren samt beslutar om ansvarsfrihet för styrelsen.
Läs våra stadgar.

Delta i STFs demokrati
Den 15 maj 2018 öppnade vi upp förslagperioden för att föreslå medlemsombud för de kommande två åren. Var med och påverka genom att föreslå dig själv eller en annan passande kandidat.
STFs hemsida länk: kandidatanmälan. Du kan också ta kontakt direkt med ett medlemsombud (länk) rösta till riksstämman eller någon ur STFs styrelse (länk) om du har frågor som du tycker att det är viktigt att STF driver.

Demokratiarkiv

Protokoll STF Riksstämma 2016

Beslutsunderlag STF Riksstämma 2016

Vill du veta mer?

• Frågor och svar

Svar på vanliga frågor om hur STFs medlemsdemokrati fungerar.

• Alla medlemsombud

De ombud som representerar medlemmarna på riksstämman.

• Riksstämman 2016

Allt som hände på senaste riksstämman.