Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Stensdalen Fjällstuga

Mer om STF Stensdalen Fjällstuga

Stensdalsstugorna ligger vid Stensån på 800 m höjd strax nedanför trädgränsen i Vålådalens naturreservat. Fjällstugan har 34 bäddar. I storstugan, som invigdes juni 2014 finns 22 bäddar. Mellanstugan har 12 bäddar. Här finns även stugvärdsstuga, bastu, vedbod, sophus, toa och förråd.

Storstugan
Innehåller fyra 4-bäddsrum och ett 6-bäddsrum. I storstugans allmänna utrymme finns en mysvrå med plats för bäddar på sofforna. Stugan har butik (sortiment large), torkrum, kallfarstu och en köksö med fyra gasolkök.

Mellanstugan
I mellanstugan finns två rum med vardera sex breda bäddar. Det ena rummet är säkerhetsrum och hundrum. I rummen finns köksutrustning och gasolkök. Dessutom finns hjälptelefon i farstun.

Mobiltäckning
Om du går till sophuset eller ned till bastun får du skaplig täckning med Telia-abonnemang. Har du Telenor kan du åka en bit mot Vålåstugorna för att få täckning.

Det var en stor förlust när fjällstugan brann ner till grunden i maj 2010. Istället för att bygga upp en liknande stuga tog STF tillfället till att utveckla en framtida modell för STFs fjällstugor. En fjällstuga som möter dagens och framtidens fjällturisters behov. Även bastun är nyrenoverad. Sedan 2014 är den nya stugan i drift. Den har kostat många miljoner att bygga upp och lite har täckts av försäkringspengar. Men det hade inte varit möjligt utan dedikerade företagssponsorer och STF-medlemmar.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, och dessutom egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Notera att vi under sommaren 2020 inför obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

För att kunna välkomna dig och andra gäster på ett tryggt sätt under sommaren har vi gjort ett antal förändringar. Dessa förändringar och förutsättningar gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor i sommar. Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!

• Uppdatera dig på de senaste rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten
• Vi inför begränsningar i antal övernattande gäster utifrån fjällstugans storlek och tar endast emot gäster som har bokat och förbetalt sin övernattning på aktuellt datum och fjällstuga.
• Så långt det är möjligt är det bara gäster från samma sällskap som får dela rum. Stugvärden ansvarar för placering.
• Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, samt egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken.
• Begränsning av antal personer i självhushåll, butik och gemensamma utrymmen gäller.
• Förbättrade handtvättmöjligheter vid dass, i kök och vid ingången till stugan.
• Tältande gäster får använda köket mellan 9.00 och 17.30.
• Ta med egen vattenflaska, handduk/tvättlapp, egen handsprit och bo gärna med samma personer hela vandringen för att minska antalet kontakter.
• Du som gäst måste ta ett stort eget ansvar. Tillsammans får vi det här att fungera. Tack för att du hjälper till.