STF Stensdalen Fjällstuga

Mer om STF Stensdalen Fjällstuga

Stensdalsstugorna ligger vid Stensån på 800 m höjd strax nedanför trädgränsen i Vålådalens naturreservat. Fjällstugan har 34 bäddar. I storstugan, som invigdes juni 2014 finns 22 bäddar. Mellanstugan har 12 bäddar. Här finns även stugvärdsstuga, bastu, vedbod, sophus, toa och förråd.

Storstugan
Innehåller fyra 4-bäddsrum och ett 6-bäddsrum. I storstugans allmänna utrymme finns en mysvrå med plats för bäddar på sofforna. Stugan har butik (sortiment large), torkrum, kallfarstu och en köksö med fyra gasolkök.

Mellanstugan
I mellanstugan finns två rum med vardera sex breda bäddar. Det ena rummet är säkerhetsrum och hundrum. I rummen finns köksutrustning och gasolkök. Dessutom finns hjälptelefon i farstun.

Mobiltäckning
Om du går till sophuset eller ned till bastun får du skaplig täckning med Telia-abonnemang. Har du Telenor kan du åka en bit mot Vålåstugorna för att få täckning.

Det var en stor förlust när fjällstugan brann ner till grunden i maj 2010. Istället för att bygga upp en liknande stuga tog STF tillfället till att utveckla en framtida modell för STFs fjällstugor. En fjällstuga som möter dagens och framtidens fjällturisters behov. Även bastun är nyrenoverad. Sedan 2014 är den nya stugan i drift. Den har kostat många miljoner att bygga upp och lite har täckts av försäkringspengar. Men det hade inte varit möjligt utan dedikerade företagssponsorer och STF-medlemmar.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!