STF Sårjåsjaure Fjällstuga

Mer om STF Sårjåsjaure Fjällstuga

Upplev STF Sårjåsjaure
Nordkalottleden går längs Sårjusjaures strand och i den andra ändan av sjön ligger Den Norske Turistforenings Sorjushytta. Fiske, enklare toppturer och total avkoppling av närmast meditativ art är ord som passar bra för att beskriva din vistelse här. Sårjusstugan lämpas sig även väl som replipunkt för turer i området, för att låna Dag Hammarskjölds ord från hans bok Från Sarek till Haväng.

”Konsul Perssons stuga” ligger på en udde med ett mäktigt vattenfall om knuten åt norr och en flera hundra meter lång sandstrand som börjar ett tiotal meter söder om stugan. Glaciärvattnet i sjön skimrar i turkosa nyanser allt efter hur ljuset faller. Stugan är öppen året runt. Stugvärd finns på plats 2-20/8, övrig tid är stugan obemannad.

Om STF Sårjåsjaure
Konsul Perssons stuga står alltid öppen. Gasol finns för matlagning men ingen ved när stugvärden inte är på plats. Stugan är utrustad med husgeråd för självhushåll. Bäddarna är korta, men har sin charm i att de är kvar från stugans begynnelse. Dottern till industrimannen och konsuln Nils Persson förälskade sig i trakten år 1892 under faderns stationering i Sulitelma. En av gärningarna under hennes äventyrliga liv var att bidra till att STF uppförde en stuga på platsen. Stugans ena namn är därför ”konsul Perssons stuga”.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!