STF Sårjåsjaure Fjällstuga

Mer om STF Sårjåsjaure Fjällstuga

Upplev STF Sårjåsjaure
Nordkalottleden går längs Sårjusjaures strand och i den andra ändan av sjön ligger Den Norske Turistforenings Sorjushytta. Fiske, enklare toppturer och total avkoppling av närmast meditativ art är ord som passar bra för att beskriva din vistelse här. Sårjusstugan lämpas sig även väl som replipunkt för turer i området, för att låna Dag Hammarskjölds ord från hans bok Från Sarek till Haväng.

”Konsul Perssons stuga” ligger på en udde med ett mäktigt vattenfall om knuten åt norr och en flera hundra meter lång sandstrand som börjar ett tiotal meter söder om stugan. Glaciärvattnet i sjön skimrar i turkosa nyanser allt efter hur ljuset faller. Stugan är obemannad och öppen året runt.

Om STF Sårjåsjaure
Konsul Perssons stuga står alltid öppen. Gasol finns för matlagning men ingen ved när stugvärden inte är på plats. Stugan är utrustad med husgeråd för självhushåll. Bäddarna är korta, men har sin charm i att de är kvar från stugans begynnelse. Dottern till industrimannen och konsuln Nils Persson förälskade sig i trakten år 1892 under faderns stationering i Sulitelma. En av gärningarna under hennes äventyrliga liv var att bidra till att STF uppförde en stuga på platsen. Stugans ena namn är därför ”konsul Perssons stuga”.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt i flerbäddsrum med självhushåll. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig.

Här har vi samlat all information du behöver inför en vistelse i en av våra fjällstugor https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallstugor