Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. STF drabbas precis som hela samhället av coronakrisen. Läs här hur du kan hjälpa.

STF Blåhammaren Fjällstation

Upplev

I vårt närområde finns det mycket att upptäcka! Prata gärna med vår personal för att få förslag till dagsturer och värdefulla tips.

Renbetesland

Kring Blåhammaren finns många sorters djur, bland andra renen. Att vandra i Jämtlandsfjällen är också att befinna sig mitt i renbetesland och vi ligger inom området för Handölsdalens sameby där du garanterat kommer att se eller stöta på renar. Gör du det ska du sätta dig ner, hålla dig lugn och njuta av stunden! De är inte tama djur. Din hund är såklart alltid kopplad i renbetesland, enlig svensk lag.

Vandra Jämtlandstriangeln

Jämtlandstriangeln består av fjällstationerna Storulvån, Blåhammaren och Sylarna. Det är en klassisk led och en av Svenska Turistföreningens signaturleder. Njut av en härlig tredagarstur som tar dig förbi vackra fjäll med bekvämt boende och lagad mat på stationerna.

Solnedgång

Från Blåhammaren kan du få uppleva Sveriges kanske vackraste solnedgång, en storslagen utsikt skiftande i blått, rosa, orange och rött.

Vår bastu med känd vy

Missa inte vår bastu med storslagen utsikt mot Norge! Tider: 15-16 herr. 16-17 dam. 17-18 mix.

Norgeleden

Blåhammaren ligger vid norska gränsen och vår närmsta norska granne är Storerikvollen. Om du inte vill gå hela vägen är leden mot Norge en vacker dagstur. Det är 9 kilometer till vindskyddet vid Endalen där du kan fika och blicka ut över Sylmassivet åt ena hållet och den dramatiska baksidan på Blåhammarkläppen åt andra hållet.

Blåhammarkläppen

En given kvällsutflykt är att bege sig upp på Blåhammarkläppen och blicka ut över Enans slingrande vatten på myrarna långt nedanför dina fötter. Vid vackert väder har du 360 graders utsikt över norska och svenska fjäll, bland annat kan du se norska Fongen och Essandsjön.

Vandring mot Storlien

I norr ligger Storlien och Storvallen, från Blåhammaren är leden 17 kilometer. Leden går i nedförsbacke på kalfjäll de första 6 kilometrarna och sedan i skog. I Storlien finns STF Storlien Fjällgård att sova över på och Flammans skafferi att äta på, innan du kanske tar tåget vidare.

Runt Blåhammaren finns många fina badställen sommartid och dagsutflykter både vinter och sommar. Fråga gärna personalen så delar vi med oss om våra tips! Du kan även läsa i vår turtipsbok och bli inspirerad.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-14

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er