Mer om boendet

Boendets huvudsida: STF Sylarna Fjällstation

Att bo på Sylarna fjällstation är en unik upplevelse med många valmöjligheter. I huvudbyggnaden kan du bo bekvämt i tvåbäddsrum, fyrabäddsrum eller åttabäddsrum. I Kläppen kan du sova i våra nyrenoverade sovsalar. Vi rekommenderar att förboka din vistelse hos oss. Vid dåligt väder ordnas nödbäddar när anläggningen är fullbokad.

Huvudbyggnaden

I huvudbyggnaden bor du bekvämt i våra två- eller fyrabäddsrum med handfat, hyllor och avlastningsytor på rummet. Rummen har en eller två våningssängar samt bäddsoffa och kan därför användas som tre respektive fembäddsrum. Fyrabäddsrummen bokas per bädd och delas med andra gäster. Här finns också åttabäddsrum som du kan boka en bädd i och då dela rummet med andra gäster. Dusch, bastu och toaletter finns i korridoren.

Kläppen

Bredvid huvudbyggnaden ligger annexet Kläppen som stått här sedan 1933. Hela kläppen har renoverats mellan 2019 och 2022 och har nu nya toaletter och sovsalar, nytt självhushållskök samt renoverade hundtillåtna rum med umgängesyta i anslutning till rummen. Kläppens sovsalar har elva bäddar i två sovsalar från och med 2024. I våra sovsalar hittar du vårt mest prisvärda boendealternativ och utanför Kläppen finns en fin veranda med utsikt över sylmassivet.

Hundtillåtna rum

I Kläppen finns tre hundtillåtna fyrabäddsrum som ytskiktsrenoverades 2021. Dessutom ett helt nyrenoverat hundtillåtet umgängesrum. Det finns hundburar i alla rum. Rummen bokas per bädd och delas med andra gäster. Jämtlandsfjällen är magiskt vackert och renbetesland och därför finns särskilda regler du som har med din hund behöver följa.

Tältare

Möjlighet finns att tälta i anslutning till Sylarna Fjällstation. Tält sätts upp minst 100 m från närmaste byggnad. Tältplats kan inte förbokas. För tältare erbjuds service i form av toaletter, duschar, bastu, nyrenoverat självhushållskök med all utrustning, nya effektiva torkrum, laddning av mobil samt WIFI.

För detta betalas en serviceavgift på plats på 200 kr/dygn som STF-medlem (300 kr/dygn icke-medlem). Barn (0-15 år) bor gratis. Likaså frukost, lunchpaket och matlådor kan köpas på plats och behöver ej förbokas. Middag för tältare bör förbokas, vilket kan göras tidigast 7 dagar före ankomst via bokningen@stfturist.se eller sylarna@stfturist.se. Ange namn, datum, antal, eventuell specialkost/allergi och telefonnummer. Läs mer om våra måltider under fliken ”Mat och dryck”.