STF Kebnekaise Fjällstation

Bestiga Keb

Att bestiga Giebmegáisi/Kebnekaise är en dröm för många. Men det är också en utmaning. Här kan du läsa om vad du bör tänka på inför och under din bergsbestigning.

Västra leden till Kebnekaises sydtopp
Västra leden, för dig som vill bestiga Sveriges högsta berg på egen hand. Leden utgår ifrån Kebnekaise Fjällstation och tar dig upp till cirka 2104 möh.

Den västra leden är ca 20 km t/r men innehåller även en total stigning på ca 1800 höjdmeter vilket gör att den upplevs som en betydligt längre och tuffare tur än vad enbart sträckan får en att tro. Turen brukar ta mellan 10 och 14 timmar men det är naturligtvis helt beroende på din kondition. Det kan helt klart gå fortare men även ta längre tid.

Även om leden bitvis är markerad med rödmålade stenar och små rösen så är denna markering på många ställen så bristfällig att leden bör betraktas som omarkerad särskilt i förhållanden med mycket snö eller dålig sikt. Detta i kombination med att turen till stora delar går i högalpinterräng där man är mycket exponerad för väder och vind kräver att man har tidigare fjällerfarenhet samt kunskap i att navigera med hjälp av karta och kompass för att kunna genomföra turen på ett säkert sätt.

Vilken form av utrustning som krävs för att på ett säkert sätt bestiga toppen kan variera med förhållandena. Länsstyrelsen har satt ihop en bra lista över utrustning och saker man ska tänka på, se länkar i kolumnen till höger. Vid eventuella frågor kontakta gärna sportavdelningen på Kebnekaise Fjällstation och kika även gärna på vår Frågor & Svar-länk på hemsidan.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-18

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er