STF Nära dig

STF Kalmar Lokalavdelning - Stallgärdsgatan 2 Lgh 1301, 39353 Kalmar

Våra kommuner

Emmaboda, Kalmar, Nybro, Torsås

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

I Kalmar vittnar både arkitekturen och stadsplanen om en historia som sträcker sig långt tillbaka i tiden. Stadens läge, mellan den djupa trollskogen och sundet över till Öland, gör att naturen i Kalmartrakten har mycket att bjuda på.

Här möts det småländska barrskogsområdet från väst och slättlandskapet längs Kalmarsund från öst. Det geografiska läget nära havet präglar naturligtvis områdets friluftsliv. Längst kusten finns många friluftsbad och Stensö friluftsområde, beläget på en halvö med rikt djurliv och såväl strövstigar som motionsspår, är ett folkkärt smultronställe.

Kalmar har den lilla stadens personlighet och charm, med många gamla byggnader, kullerstensgator och parker. Kalmar innehar dessutom den stora stadens möjligheter med nöje och puls, samt sitt upptäcksvänliga läge mellan Öland och glasriket. Traktens gamla anor och minnesmärken är många med Kalmar slott som det historiska navet.

Slottets historia sträcker sig 800 år tillbaka i tiden och var länge en betydelsefull försvarsanläggning för Sverige, tack vare sitt strategiska läge. Sitt nuvarande utseende fick Kalmar slott under 1500-talet, då Vasakungarna Gustav, Erik XIV och Johan III byggde om medeltidsborgen till ett renässanspalats med inredningar enligt kontinentalt mönster.

Intill Kalmar slott ligger Gamla stan med sin välbevarade 1600- och 1700-talsbebyggelse. Där ligger också stadsparken, som en gång blev utnämnd till Sveriges vackraste, samt Kalmar konstmuseum med historisk och modern design från hela länet.

I lokalavdelningens medlemskommuner finns det flera leder för vandrings-, cykel- och kanotutflykter. Inom några få mils omkrets finner du 15 glasbruk utspridda i Smålands trollskogar. Vilhelm Mobergs gamla utvandrarbygder runt glasriket sjuder idag av liv, konst och rörelse.

Lokalavdelningen har cirka 400 medlemmar.

• 25 Okt 2017

Okt

Idéträff med STF Kalmar

Alla STF-medlemmar är välkomna att lämna förslag till kommande aktiviteter och prata om dem vi redan genomfört.

STF bjuder på Kaffe/Te och bröd.

Medlem: Gratis

• 07 Nov 2017

Studiebesök på Scanias hyttfabrik i Oskarshamn

I Oskarshamn tillverkar Scania sina hytter för hela Europa. 2 700 personer arbetar i fabriken och under den guidade rundvandringen får vi se hur de förvandlar plåtrullar till kompletta lastbilshytter. Lunch...

Buss 160 från Kalmar C kl 7.00. Samling 6.45. Priset 150/175 kr är inkl resa. Lunch 73 kr.

Medlem: 150 kr

Icke-medlem: 175 kr

• 23 Nov 2017

Nanda och hennes tid - Leif Svensson berättar

Vi får en berättelse om livet på sjön och om världskrig, men framförallt en kvinnohistoria. Leif Svenssons mormor fick tre utomäktenskapliga barn vilket ansågs skamligt på den tiden. De är inte länge sedan,...

Priset inkl kaffe/te och bröd

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 125 kr

• 05 Dec 2017

På motorcykel genom Kina

Vincent Engström, researrangör och reseledare, berättar och visar bilder från en hisnande resa med motorcykel genom Kina.

Priset inkl kaffe/te och bröd

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 90 kr

• 05 Feb 2018

Årsmöte 2018 med STF Kalmar lokalavdelning

Sedvanliga årsmötesförhandlingar samt lotteri och underhållning.

Vi bjuder på kaffe/te och tilltugg.

Medlem: Gratis