Turskidåkning för nybörjaren

Trygga fjälläventyr

Är du nyfiken på turskidåkning men upplever att du saknar de kunskaper som krävs för att ge dig ut på fjället på egen hand? Våra nybörjarpaket bjuder på fantastiska fjällupplevelser i tryggt sällskap av våra kunniga fjällguider. Du kan också välja en av våra mysiga fjällstationer som bekväm bas, och göra kortare dagsturer helt i ditt eget tempo. Skidäventyret är både närmare och enklare än vad du tror!

youtube.com/stfturist

Hyr utrustning på plats

Du vet väl att du kan hyra utrustning på de flesta av våra fjällstationer? Prisexempel turskidåkningspaket: 800 kr / vuxen för tre dagar. Stäm gärna av utbud och exakt pris med aktuell fjällstation vid bokning.

Hitta ditt äventyr med STFs fjällapp

Appen ”STF i fjällen” innehåller allt du kan behöva för att på bästa sätt upptäcka fjällen. Här hittar du information om över 600 etapper med avstånd, tiden det tar att skida, antal höjdmeter, vilka kartor som gäller och även en tydlig beskrivning på själva turen. Dessutom en massa fakta om våra fjällstugor och fjällstationer.

Packa för dagsturen

• Använd underkläder i funktionsmaterial och undvik bomull. Ha tunna yllestrumpor närmast foten, det håller foten torr och minskar risken för skavsår. Sätt ett ytterligare par strumpor över för att undvika skav.
  • Ett par ofodrade skidbyxor, skaljacka och tröja i funktionsmaterial är bekvämt på fjället. Tänk funktionellt när du handlar – det ska vara enkelt att ventilera, huvan ska skydda ordentligt och du ska ha plats för kläder under.
  • Mössa, tumhandskar och underställ i ull eller funktionsmaterial håller dig varm och torr.
  • Förstärkningsplagg, till exempel en tjock tröja eller en dunjacka, är bra att ha med i ryggsäcken.
  • Ta med fika, mat och termos. På dagsturen kan du antingen äta kall mat eller ta med dig ett friluftskök. Ett sitt- eller liggunderlag är praktiskt att sitta på under rasterna.
  • Första förband, sårsalva, elastisk binda, huvudvärkstabletter och toalettpapper är smart att ha i väskan.
  • Snön reflekterar solen, så det är lätt hänt att du bränner dig när du är ute en hel dag. Solglasögon eller skidglasögon, solkräm och keps, buff eller mössa ger ett bra skydd.
  • För att hålla rätt kurs är fjällkarta och kompass obligatoriska att ha med på turen. En GPS kan också vara bra att ha. Tänk på att mobilen sällan har täckning på fjället. Öva på att använda utrustningen innan du ger dig ut.