STF Östersund/Ledkrysset Vandrarhem

Nära både stadsliv i Östersund och naturnära upplevelser

Mitt i Östersund ligger vandrarhemmet Ledkrysset. Den gamla brandstationen från tidigt 1900-tal har förvandlats till ett vandrarhem med fjällkänsla. Här har du nära till både shopping och kultur i Östersunds centrum, och till härliga natur- och friluftsupplevelser.

Med Oviksfjällen i fonden, Åreskutans skidåkning och Jämtlandsfjällen med sina stugor och fjällstationer någon timmes bilresa bort känns fjällen nära i Östersund. Det är därför naturligt men ändå exotiskt att få ge våra gäster en fjällupplevelse mitt i staden. Vi har inrett vårt vandrarhem likt en fjällstation och fyllt varje vrå med fjällkänsla – fjällvind och fågelsång, vattenfall och krypbjörkar. Välkommen till Fjälls!

På Ledkrysset finns boende som passar alla komfortkrav och plånböcker, från bädd i flerbäddsrum till enkel- eller dubbelrum med egen dusch och toalett. För barnfamiljer har vi rymliga och väldisponerade familjerum. Vandrarhemmet har stora gemensamma ytor där du kan umgås och knyta nya kontakter, här finns sällskapsrum med lekhörna, tv-rum och en stor terrass i söderläge. I matsalen serverar vi frukostbuffé till hungriga gäster. Om du vill resa med lätt bagage kan du hyra lakan och handduk hos oss. Vi erbjuder tvättmöjligheter och fri wifi till våra gäster, och garage och parkeringsplatser finns för dig som anländer med bil.

Som det förväntas av en riktig turiststad, erbjuder Östersund mycket att se och göra året om:

På vintern blir Storsjöns is den naturliga mötesplatsen. Här finns miltals med skidspår och plogade skridskobanor. I Badhusparken kan du lapa sol i riktiga solstolar, äta kolbullar och delta i en mängd aktiviteter för både små och stora. På gångavstånd från vandrarhemmet finns också Östersunds skidstadion. Valla skidorna och testa de fina skidspåren i internationell klass eller Sveriges nationella arena för Skidskytte. Föredrar du alpin åkning erbjuder Frösön slalombackar för både nybörjaren och den avancerade åkaren.

På sommaren vaknar Jamtli Historieland till liv. Då fylls de historiska utemiljöerna på Jämtlands länsmuseum av aktörer i tidstypiska kläder. Ångaren Thommé lossnar ur isen och styr ut på Storsjöns vatten med däcket fyllt av passagerare medan Storsjöodjuret lurar i vassen.

Sommartid badar du i Storsjöns badvikar, och föredrar du lite varmare vatten beger du dig till Lillsjön och Önsjön. Året om kan du njuta av Storsjöbadet med äventyrsbad, barnland och relaxavdelning. På Moose garden kan den modiga få närkontakt med skogens konung. Vackra Frösö kyrka där bland andra tonsättaren Wilhelm Peterson-Berger ligger begravd är också värd ett besök.

• Självhushållskök

Fullt utrustat kök där du kan tillaga din mat själv. Köket är gemensamt för alla gäster.

• Butik

Proviant och i vissa fall friluftsutrustning finns till försäljning. Sortiment varierar.

• Husdjur tillåtna

Ett begränsat antal djurrum finns.

• Wifi

Wifi i allmänna lokaler och/eller på rummet.

• Familjerum

Rum med minst 4 bäddar i samma rum.

• Parkering

Bilparkering finns i anslutning till boendet, avgift kan tillkomma.

• <1 km till tågstation/busshållplats

Närmare än 1 km till tågstation/busshållplats.

• <1 km till markerad vandringsled

Närmare än 1 km till markerad vandringsled.

• <1 km till längdspår

Närmare än 1 km till längdspår.

• <1 km till badplats

Närmare än 1 km till badplats.

• <1 km till skidbacke

Närmare än 1 km till skidbacke.

• Boka ett eget hus

Möjlighet finns att boka hela boendet för ditt sällskap.

• Grupper

Boendet har möjlighet att ta emot grupper om minst 10 personer.

Biblioteksgatan 25
    831 41 Östersund

Med bil
    Följ skyltar mot Östersunds centrum till Biblioteksgatan 25.

Med tåg
    Med tåg till Östersunds central eller Östersund västra är det 10 minuters promenad till vandrarhemmet.

Med buss
    Med buss till Östersund busstation är det 5 minuters promenad till vandrarhemmet.

Med flyg
    Till Åre/Östersunds flygplats går det direktflyg från Stockholm (Arlanda och Bromma), från Umeå, Luleå och Trondheim.

+46 63103310 info@ostersundledkrysset.se

Öppettider reception

Vardagar 8-15 och helger 8-12. Vi nås på telefon fram till 18 och jourtelefon dygnet runt.

Antal rum

Följ STF Östersund/Ledkrysset Vandrarhem

STF Höglekardalen

Jämtlandsfjällen

STF Persåsen

Jämtland

Upplevelser i Sverige

Det finns mycket att uppleva och göra över hela landet. Oavsett om du är erfaren eller nybörjare. Välkommen att uppleva Sverige med oss. Här ger vi tips och inspiration - allt från guidade vandringar till grottäventyr.

Turista hållbart

Vi inspirerar till upplevelser som visar hänsyn för platsens natur- och kulturmiljöer och som bygger på nyfikenhet och upptäckarglädje. Läs mer om du hur du planerar en mer hållbar semester.