STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning

stfsydvastraskane@stfturist.se

STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning - Klagshamnsvägen 11 A, 21831 Bunkeflostrand

Våra kommuner

Burlöv, Eslöv, Hörby, Höör, Kävlinge, Lomma, Lund, Malmö, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Trelleborg, Vellinge, Ystad

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila oss så får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning

Bra att veta

STF Sydvästra Skåne:

STF Sydvästra Skåne är en lokalavdelning inom Svenska Turistföreningen. Avdelning leds av engagerade medlemmar som på ideell bas tycker om att berika sin egen och andras fritid.

Vår Facebook Sida:

Det går inte att anmäla sig till någon av våra aktiviteter på vår Facebook Sida med knappen ”Kommer” under avsnittet ”Evenemang”. Anmälan måste alltid göras direkt till aktivitetsledaren.

Innan anmälan till aktivitet:

På vår officiella STF hemsida kan du hitta senaste nytt, aktuella programpunkter, ändringar i programmet etc. Kolla därför alltid vår hemsida före anmälan till en aktivitet. På vår Facebook sida kommer vi även att annonsera våra kommande aktiviteter och meddela eventuella förändringar.

Deltagaranmälan:

Deltagaranmälan krävs för alla typer av aktiviteter. Anledning till detta är att det måste vara möjligt att komma i kontakt med anmälda deltagare när det sker oväntade händelser, t.ex. vid sjukdom hos aktivitetsledaren som gör att aktiviteten måste ställas in. I de fall vi har en gemensam aktivitet med en annan lokalavdelning eller förening måste även dessa ha obligatorisk deltagaranmälan, samt respektera det angivna maximala antalet deltagare.

I vissa fall beslutar styrelsen om ett första anmälningsdatum och klockslag. Detta gäller främst för flerdagsresor och större arrangemang.

Medlemskort skall alltid uppvisas vid aktivitet av STF medlem.

Sluttid för aktivitet:

En ungefärlig sluttid skall anges för varje aktivitet, även om den aldrig kan garanteras.

Turordning:

Det har blivit allt vanligare att personer som inte är medlemmar i vår lokalavdelning anmäler sig till våra aktiviteter. För att undvika att våra egna medlemmar inte kommer med på aktiviteter, kommer vi att prioritera våra egna medlemmar och ge dem förtur enligt följande princip:

• Medlemmar i STF Sydvästra Skånes lokalavdelning har förtur till alla aktiviteter. I de fall vi har en gemensam aktivitet med en annan lokalavdelning eller förening har dessa samma prioritet som våra medlemmar om inget annat överenskommits.
• Övriga STF medlemmar kommer därnäst i mån av plats.
• Icke STF medlemmar är välkomna i mån av plats. (Vi skall även försöka att värva dessa till STF via vår lokalavdelning, då får vi nämligen första årets medlemsavgift).

Anmälda till våra aktiviteter skall alltid invänta bekräftelse på sin anmälan från aktivitetsledaren, först då är man garanterad plats på en aktivitet.

De som placerats på reservlista meddelas av aktivitetsledaren om de kommer med eller ej senast på sista anmälningsdagen för aktiviteten.

Kostnad:

Vid våra aktiviteter tas en extra avgift om 50 kr för icke STF medlemmar. Ingen extra avgift för deltagare under 16 år.

Aktiviteter där det finns större kostnader involverade, t.ex. bussutfärder, tas en extra avgift på 100 kr ut för icke STF medlemmar. Styrelsen diskuterar varje aktivitet av denna art och beslutar om avgiften. En kostnadsberäkning ligger till grund för beslutet för aktiviteten och extra avgiften.

Anmälningsavgift:

Deltagare ska alltid invänta bekräftelse på sin anmälan innan betalning görs, antingen till Swish 123 544 79 90 eller Bankgiro 391-2409. Namn på samtliga deltagare och aktuell aktivitet skall alltid anges. I de fall vi tar ut en anmälningsavgift för en aktivitet finns sista betalningsdatum angivet i programmet.

Återbud:

Förhinder ska alltid meddelas till aktivitetsledaren så att någon annan kan få platsen om det är en aktivitet med begränsat antal platser, eller att vi inte behöver stå och vänta.

Vid avgiftsbelagd aktivitet är anmälan bindande dagen efter den sista anmälningsdagen och följande gäller då:

• Anmälningsavgiften kan återbetalas under förutsättning att vi, i vår tur, slipper betala denna kostnad.
• Del i till exempel bussresa eller guidning återbetalas aldrig.
• Belopp lägre än 100 kr återbetalas inte.

För resor arrangerade av resebyrå gäller deras bestämmelser.

Om en aktivitet ställs in på lokalavdelningens initiativ återbetalas inbetald avgift.

Samåkning till och från aktiviteter:

Vid samåkning rekommenderar vi 8 SEK per mil och passagerare

Svårighetsgrad på vandringar:

Att klassificera svårighetsgrad för vandringar är väldigt svårt. Vi nämner alltid den ungefärliga längden i km för vandringen. Om det förekommer stättor som man skall ta sig över anges antalet. Eventuella branta backar eller sluttningar man skall upp eller ned för beskrivs också. Även underlaget som vi vandrar på beskrivs, t.ex. om det finns mycket med sten och rötter.

Försäkring:

STF har en olycksfallsförsäkring för alla deltagare, dvs. både medlemmar och icke medlemmar.

Nya Aktivitetsledare / Styrelsemedlem:

Du som kan tänka dig att hjälpa till i lokalavdelningen, i styrelse eller som aktivitetsledare hör av dig till någon i styrelsen eller till valberedningen.

Har du platser som du tycker är ”smultronställen” och vill dela med dig, då kan du gärna meddela någon i styrelsen. Kanske du själv vill bli aktivitetsledare för denna aktivitet.

Du har kanske något speciellt intresse, kanske kan du då ordna ett studiebesök eller liknande.

Kanske vill du bara engagera dig i lokalavdelningens arbete, ingen kan för lite för att vara med och hjälpa till. Alla kan dra ett litet strå till stacken. Vi behöver er alla som vill hjälpa till på ett eller annat vis. Alla krafter som vi kan få behövs för att vi skall utvecklas och finnas kvar i framtiden!

Förutom vår hemsida hos STF och våra kortprogram som vi lägger ut på bibliotek etc. använder vi oss av Facebook för att sprida information och för kommunikation med våra medlemmar och icke medlemmar. Tryck gärna på ”Följer” så får du uppdateringar i ditt flöde när något är på gång. Dela gärna också med dina vänner så informationen sprids.

Du hittar oss på;
Facebook: https://www.facebook.com/stfsydvastraskane/

Det går även bra att skicka meddelande och frågor på vår Facebook Sida.

Ansluta sig till STF och vår lokalavdelning:

Är man redan STF medlem kostar det inget extra att ansluta sig till vår lokalavdelning.

Om man inte är STF medlem ring eller skicka ett e-mail till oss som innehåller namn, personnummer, adress, telefon/mobilnummer och e-postadress. Är ni en familj räcker det med e-postadressen till en person. Medlemskap kan självklart också lösas på plats på våra aktiviteter.

Därefter betalar ni in medlemsavgiften enligt listan nedan till vårt Swish konto 123 544 79 90 eller Bankgiro 391–2409. Om ni önskar skickar sedan ett temporärt medlemskort med posten. Efter två till tre veckor kommer ”de riktiga” medlemskortet från STF:s huvudkontor i Stockholm.

Medlemsavgift:
Vuxen (26 år och äldre): 295 kr.
Ungdom (Mellan 16 – 25 år): 150 kr.
Barn (mellan 5 – 15 år): 30 kr.
Sambo/Familj: 450 kr.

Sambo/Familj medlemskap omfattar 2 vuxna och obegränsat antal barn skrivna på samma bostadsadress.

Medlemskapet gäller i 12 månader från det datum man betalt in medlemsavgiften

Även om man inte bor i någon av de kommuner som ingår i vårt upptagningsområde går det bra att bli medlem i vår lokalavdelning. Det enda kravet är att du är medlem i STF.

Raststugan Kullatorpet

Kullatorpet är en raststuga för allmänheten och för verksamheten inom Svenska Turistföreningen Sydvästra Skåne.

Kullatorpet ligger längs Skåneleden på Romeleåsen. Torpet från 1848 eller tidigare är en enkelt utrustad anläggning utan elström, men med fotogenbelysning och vedspis. Färskt vatten måste medtagas vid besök och det finns utedass.

Vi har öppet för besökare mellan kl 10.00-16.00 alla söndagar från mars t.o.m. söndagen före midsommar, samt f.o.m. sista söndagen i augusti t.o.m sista söndagen i november.
Under vintertid har vi öppet endast till 15.00

Kullatorpet är för dig som har matsäck med dig, men fullt utrustat självhushållskök finns om du vill laga till kaffe eller en måltid. Det finns en gillestuga med cirka 25 sittplatser och en äldre ”stua” med maximalt 15 sittplatser.

Besöksavgift: 20 kr/person.

Kullatorpet kan hyras under hela året.

Dagshyra för torpet: För privatpersoner 400 kr och för föreningar och företag 500 kr

Bäddplatser: 8 i logement. Sängar med madrasser, kuddar, filtar.

Övernattningsavgift: 750 kr per natt (gäller för 8 personer, barn såväl som vuxna)

Avbokningsavgift: 300 kronor för avbokningar senare än en vecka före besöket.

Kullatorpets plusgironummer: 43 36 03-8.

Alla gruppbesök och övernattningar måste beställas i förväg!

Beställning och upplysning av

Christer Hilmersson, telefon 046-305529 eller 070-2090550 eller krister@hilmersson.nu

Runa Einarsson, telefon 0709-299692 eller runa.einarsson@gmail.com

Upplysning om torpet lämnas även av;

Bengt Dahlvig: 070–9667110

Torsten Nilsson: 046–293129

Hans Follin: 040–482267 mån-fre mellan kl. 19.00-20.00

Kullatorpsnämnden, som är en del av STF Sydvästra Skåne, förvaltar Kullatorpet.