STF Jädraås Herrgård

Upplev

Åk mountainbike i vår vackra natur
Fantastiska leder och stigar finns för mountainbikecykling. Här finns stigar och leder både för den som inte cyklat så mycket till den som föredrar mer avancerad cykling. Vi hjälper gärna till med tips på turer som passar just dig eller ni som grupp. Turerna anpassas utifrån önskemål på terräng och sträcka. Vissa leder är väl markerade, andra leder och stigar är ej uppmärkta ännu. Därför hjälper vi till med kartor. Det finns möjlighet till cykeltvätt på anläggningen och förråd för att låsa in din cykel.

Har du inte egen cykel med går det att hyra en hos oss, meddela oss innan ankomst så hinner vi ordna en cykel som passar just dig. Vi erbjuder även:

• Grundkurs i stigcykling – för säkrare och roligare cykling!
• Guidning mountainbike – vi guidar längs leder och stigar.

Ta gärna kontakt med oss så berättar vi mer.

Skogsbada med vandring eller löpning!
I denna del av Gästrikland är naturen lite vildare, vackrare och mer spännande. Här passerar du kulturhistoriska lämningar, källor med underbart vatten, varierad natur med såväl berg som sjöar liksom hedlandskap och djupa skogar. Vandra eller löp längs natursköna Gästrikeleden som ligger endast en kort promenad från anläggningen, upplev Naturstigen som följer Jädraåns hisnande branter eller någon annan av våra vackra leder. Vi hjälper mycket gärna med tips på turer beroende på vilken terräng eller hur lång sträcka du är sugen på. Kartor hjälper vi naturligtvis till med.

Landsvägscykling
Föredrar du landsvägscykling kan vi erbjuda lugnt trafikerade vägar som passerar sjöar, vacker skog, ängar, små pittoreska byar m.m. Vi kan föreslå såväl korta som långa slingor.

Paddla
Paddla kanot, kajak eller kanske prova Stand-Up-Paddle (SUP) i den lugna Jädraån. Vi erbjuder uthyrning av kanoter, kajaker, SUP eller så kanske du föredrar en roddbåt? Flytvästar ingår.

Bada
STF Jädraås Herrgård ligger vid Jädraån och har egen bad och båtbrygga. Några minuters promenad bort finns en badstrand med badbrygga och omklädningsrum.

Dessutom finns en mängd av såväl badplatser som naturbad i vårt närområde.

Vi har badtunnor precis vid stranden av Jädraån, liksom en vedeldad bastu med vacker utsikt över vattnet. Kontakta oss om du är intresserad att hyra en härlig bad- och/eller bastupplevelse.

Fiska
Vi erbjuder fina fiskevatten med bland annat Öring, Röding och Regnbåge. Även ett stort urval av gädd, -harr och abborrvatten finns. Våra gäster fiskar gratis i Hyttdammen och vill du fånga ädelfisk så hjälper vi till med fiskekort.

Bruksvandring
Jädraås har en fin bruksvandring där du på egen hand följer skyltning och information om byns historia. Här kan du bland annat se museijärnvägens vackra byggnader och den Ralph Erskine-ritade skogsbyn.

Guidad tur på magnifika Jädraås Hytta & smedja
Under sommaren är Hyttan öppen på söndagar. Här är du välkommen in på egen guidad tur. Övrig tid erbjuder vi guidade turer enligt önskemål. Kontakta oss innan ankomst så kan vi planera för det.

Åk ångtåg
Jädraås-Tallås Järnväg JTJ är en 6 km lång museijärnväg som finns utanför dörren. Turen är en särskild upplevelse och rekommenderas varmt. Turlistan finns på hemsidan www.jtj.org

Fler dagsutflykter
STF Jädraås Herrgård är perfekt som bas för dagsutflykter i närområdet (km-anvisningen anger ungefärligt avstånd från Herrgården).

• Naturstigen (4 km) Njut av den vackra och dramatiska naturen längs Jädraån.
• Rövargrotta (15 km) i Kungsberget Spana in den gamla Rövargrottan Gillbergs ide eller någon av de andra grottorna i Kungsberget.
• Krama Storgranen i ekopark Ovansjö (15-25 km) Krama den flera 100 år gamla granen och upplev den fantastiska naturen i ekoparken Ovansjö.
• Shoppa loss på Ockelbo Marknad (18 km) Marknaden hålls under sommaren och vintern.
• Wij Trädgårdar (20 km) Besök den vackra trädgården, ta en gofika eller kanske en lunch?
• Ockelbo älgpark (26 km) Besök skogens konung!
• Spela golf (30-50 km) Besök våra fina golfbanor i Hofors, Sandviken eller Högbo.
• Hälsa på gruvfrun i Stollgången (50 km) En uppskattad och spännande utflykt för både stora och små.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er