Drönarbild över Undersvik

STF Undersvik Gårdshotell & vandrarhem

I vårt arbete att få fler människor att upptäcka Sverige hållbart är vi stolta och glada över att STF fått möjlighet att ta över driften av Undersvik stiftsgård i Hälsingland. Det är en otroligt vacker plats vid Ljusnans strand som ska vara öppen året runt. Gården ägs av Uppsala stift och har bland annat varit en populär lägergård för konfirmander i nästan åttio år. Sedan 2020 har stiftet låtit renovera gården varsamt och hösten 2023 öppnar vi upp portarna för allmänheten.

Anläggningen ligger vid Ljusnans strand mellan Järvsö och Orbaden i vackra Hälsingland. Gården består av fem byggnader som kommer att erbjuda över 130 bäddar. Allt från dubbelrum med dusch och toalett, flerbäddsrum samt möjligheten att hyra ett eget hus med bastu. I huvudbyggnaden finns restaurang med fullständiga rättigheter med lokala matupplevelser, sällskapsytor och flera konferensrum.

Närheten till natur, kultur och berikande upplevelser är central för STF. Undersvik uppfyller alla kriterier; grönområden, vandringsleder och vatten med möjligheter till både bad, fiske, skridskor, cykling och paddling finns precis runt knuten. Dessutom har gården ett fördelaktigt geografiskt läge, 17 km utanför Järvsö, med direkt närhet till en mängd sevärdheter och aktiviteter som ligger i linje med STFs medlemmars intressen. Det är också lätt att ta sig dit med kollektiva färdmedel eller bil.

Här kommer det erbjudas natur och kulturupplevelser, kurser inom exempelvis matlagning och allemansrätt, läger och yoga. Många har starka band till platsen och precis som Uppsala stift är vi från STFs sida väldigt måna om att alla ska känna sig välkomna. STF Undersvik Gårdshotell & Vandrarhem ska vara en inkluderande mötesplats som inspirerar till friluftsliv, lärande, aktivitet, vila och reflektion. Den ska vara öppen för alla.

Bokningen för hösten 2023 kommer att öppna upp under sommaren 2023. Men vill du skicka en gruppförfrågan redan nu är du välkommen att göra det till groups@stfturist.se Specificera tydligt att det gäller Undersvik, datum, antal personer, syftet med mötet samt kontaktperson och telefonnummer.

Välkomna!

Kort om STF Undersvik Gårdshotell & vandrarhem

• Öppet året runt
  • Cirka 130 bäddar fördelat på 49 rum
  • Rum med toalett och dusch, familjerum, flerbäddsrum
  • Gästkök
  • Hundvänlig anläggning
  • Konferensmöjligheter med flera olika rum. 50- 150 personer i biosittning.
  • Restaurang med serveringstillstånd för alkohol
  • Vandring – Helgonleden 1 min
  • Cykling – Järvsö Bergscykel park och alpinbacke 20 min