Miljömärkta anläggningar

Miljöarbetet på boendet där du bor är en viktig del för att du som gäst ska kunna turista hållbart. För att du lätt ska kunna hitta de boenden som är extra duktiga finns det olika märkningar att hålla utkik efter.

Miljömärkningar

logotypes

• Green key  Boendet har ett systematiskt miljöarbete som ständigt förbättras och granskas.
  • Svanen – Boendet har ett systematiskt miljöarbete som ständigt förbättras och granskas.
  • EU Ecolabel – Boendet har ett systematiskt miljöarbete som ständigt förbättras och granskas.
  • Naturens bästa – Boendet erbjuder kvalitetsmärkta ekoturismarrangemang.
  • KRAV Boendets restaurang uppfyller KRAV-märkning som avser ekologiska råvaror och produkter i restaurangköket.

För att hitta ett boende med en särskild märkning hänvisar vi till vårt kartsök, där du kan välja att visa våra certifieringar. På varje boendesida framgår det även vilka märkningar boendet har.

Vårt hållbarhetslöfte till dig

För att göra det tydligt för dig kring hur vi jobbar med hållbarhet på våra boenden har vi tagit fram ett hållbarhetslöfte. Ett löfte, men ingen miljömärkning, om hållbarhet som påverkar allt vi gör. Det berör allt från källsortering och energiförbrukning till vårt bidrag för en levande bygd och hur vi inspirerar dig som gäst att leva mer hållbart. Läs mer om hållbarhetslöftet och se vilka boenden som angett hållbarhetslöftet.