STF Saltoluokta Fjällstation

Unna dig en natts välbehövlig vila innan äventyret fortsätter.

Saltoluokta Fjällstation består av en timrad huvudbyggnad från 1918 och flera gästhus med sammanlagt 100 bäddar. Vill du bo i enkel-, dubbel- eller flerbäddsrum? Vill du ha rummet städat och behöver du sänglinne? Hel- eller halvpension? Du väljer själv den service du önskar.

Vi erbjuder fem gästhus hos oss, utöver huvudbyggnaden kan du bo i Laponia, Kierkau, Gamla station, Förarstugan eller i Nåiden servicehus. Nedan kan du läsa mer om vardera och se bilder på hur det kan se ut när du bor hos oss.

Huvudbyggnaden

I huvudbyggnaden finns två twinrum (två enkelsängar), sex 4-bäddsrum, ett 6-bäddsrum samt vår bröllopssvit Sirkas. I huvudbyggnaden bor du mellan timrade väggar. Fjällutsikten från rumsfönstren är den absolut bästa. Vår svit, Sirkas, är lite större än alla andra rum. Här lever ni gott! Rummet har både dusch, toalett, dubbelsäng, läshörna med fåtöljer och en fantastisk utsikt mot Stora Sjöfallet.

Rum i huvudbyggnad, STF Saltoluokta Fjällstation

Laponia

I vårt nyrenoverade annex Laponia finns 11 twin- eller 2-bäddsrum. Här kan du välja att ha egen dusch och toalett på rummet eller använda de gemensamma i korridoren. Detta är vårt mest bekväma boende.

Laponia – gäststuga, STF Saltoluokta Fjällstation

Kierkau

I Kierkau bor du i mindre rum med våningssäng. Här finns fyra 2-bäddshytter och två 4-bäddshytter. I huset finns även ett självhushåll. Dusch och toalett finner du i korridoren.

Kierkau - gäststuga, STF Saltoluokta FjällstationKierkau – gäststuga, STF Saltoluokta Fjällstation

Gamla station

Vår äldsta byggnad från 1912 med mysiga flerbäddsrum. I Gamla station finns två 6-bäddsrum och ett 4-bäddsrum. I rummet med fyra bäddar finns möjlighet att ha med hund. Ett enklare kök finns i denna byggnad. Toalett, dusch, bastu och välutrustat kök finner du i den intilliggande servicebyggnaden.

Gamla station - gäststuga, STF Saltoluokta FjällstationGamla station – gäststuga, STF Saltoluokta Fjällstation

Förarstugan

Här kan du bo i ett 6-bäddsrum eller i ett 4-bäddsrum. Båda rummen har självhushåll. Här har du möjlighet att ha med dig hund. I båda rummen finns enklare kök. Toalett, dusch, bastu och välutrustat kök finner du i den intilliggande servicebyggnaden.

Förarstugan – gäststuga, STF Saltoluokta Fjällstation

Servicehus

Nåiden är vår servicebyggnad med självhushållskök, dusch och bastu. Från bastun har du utsikt över sjön Langas och Stora Sjöfallets nationalpark. I köket kan du förvara och laga egen mat som du tagit med eller köpt i butiken. Här finns dessutom torkrum och toaletter.

Nåiden - servicehus, STF Saltoluokta FjällstationNåiden – servicehus, STF Saltoluokta Fjällstation

Vedbasta vid Langas

Vad vore en fjälltur utan ett skönt bastubad? Nere vid fjällsjön Langas finns vår mysiga vedbastu där du får tid till att koppla av. För den våghalsige är det bara ett stenkast bort till sjön där du kan slänga dig i för att få svalka och klara ännu en halvtimme inne i värmen. Vedbastun kan bokas i förväg och på plats hos oss.

Vedbastu, STF Saltoluokta FjällstationVedbastu, STF Saltoluokta Fjällstation

Mer om våra boenden

Här kan du se fler interiörbilder från STF Saltoluokta Fjällstation. Sugen på att hyra en fjällstuga i stället? Läs mer här om hur du går till väga för att hyra en fjällstuga.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 8-18

FÅ OFFERT

Rösta på din favorit och vinn övernattning!

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2017, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här