STF Kolarbyn/Eco-Lodge

Mer om STF Kolarbyn/Eco-Lodge

På STF Kolarbyn finns varken elektricitet eller rinnande vatten.
Vandrarhemmet är en samling kolarkojor mitt i granskogen. Här finns tolv kolarkojor med två britsar för fårskinnsfällar och sovsäckar. Alla kolarkojor har vedeldad kamin och du hugger själv din egen ved och kan plocka blåbär direkt på taket.

I området finns goda möjligheter för friluftsliv och fina fiskesjöar (kontakta oss för info om fiskekort), grillplatser och härliga vandringsleder. Vandrarhemmet är en miljöanpassad logianläggning byggd av naturmaterial. En del av intäkterna som kommer in till STF Kolarbyn går direkt till bevarande av natur- och kulturvärden i form av olika projekt. Ett besök på vandrarhemmet blir en spännande och mysig naturupplevelse för både stora och små.

Incheckning
Kl 14-15. Kolarbyn har ingen bemannad reception men en värd möter er i receptionen för incheckning. Meddela om ni inte kan komma till utsatt tid!

INFORMATION OM ER UPPLEVELSE
Kolarbyn har ingen bemannad reception men en värd möter er i receptionen för incheckning kl 14-15. Meddela om ni inte kan komma till utsatt tid! Kolarbyn är inte bemannad med personal under hela er vistelse. Gäster har tillgång till bokade kolarkojor från kl 14 ankomstdagen till och med kl 12 avfärdsdagen.

DETTA INGÅR SOM BAS I ALLA BOKNINGAR
Guidad rundvandring i Kolarbyn under incheckningen för att få instruktioner om hur allt fungerar och vart man hittar allt, självuppblåsbart liggunderlag & fårskinnsfällar att sova på, ljus, tändstickor, ved att hugga för att elda med, färskvatten att hämta ur källan, tillgång till grillplatser, primitiv köksutrustning, diskmöjligheter i bäcken, sopsortering, tillgång till sittplatser i Storkojan (om ej bokad).

BRA ATT TA MED
Kläder: Vädertåliga kläder och skor, varma kläder för kalla nätter, badkläder, handduk.
Utrustning: Sovsäck, kudde, kamera, kikare, vattenflaska. Sovsäcksutrustning (Haglöfs) kan hyras (sovsäck, resekudde & istopslakan) för 150kr/person och vistelse. Mat: Mat kan ni ta med själva, låna enkel köksutrustning av oss för att tillaga maten över öppen eld, Ni kan även boka till frukost, lunch & middag till själv-catering som ni själva gör i ordning över elden. Det finns väldigt begränsad förvaringsmöjlighet av mat i Kolarbyn så vi rekommenderar att ni tar med kylboxar att förvara maten i. (Mat ingår i vissa aktiviteter och upplevelser, detta ser ni i er bekräftelse)

DETTA TILLHANDAHÅLLER VI MED OCH HYR UT
Uthyrning av sovsäcksutrustning, kitet innehåller sovsäck, resekudde och istopslakan (Haglöfs) för 150 SEK/person och vistelse. (Ingår i vissa aktiviteter och upplevelser, detta ser ni er bekräftelse)

Måltider till själv-catering som ni själva tillagar över elden, 65 SEK/vuxen och måltid & 45 SEK/barn. (Mat ingår i vissa aktiviteter och upplevelser, detta ser ni i er bekräftelse) Ingår mat i er upplevelse meddela då om ni har allergier och behöver specialkost!

Flytande bastu finns att hyra för 2 timmar åt gången, man hugger ved och tänder bastun själv och priset är 100 SEK/vuxen & 50 SEK/barn. För detta pris får man vara beredd att dela bastun med andra, vill man dock basta helt själv eller som grupp går det att boka den för 1000 SEK. (Ingår i vissa aktiviteter och upplevelser, detta ser ni i er bekräftelse)

Vi har 6 kanoter och 1 roddbåt som man kan hyra. I priset ingår kanot/båt med tre sittplatser, paddlar/åror, flytvästar och en karta över sjön där vi markerat ut saker och ställen att upptäcka under er vistelse på sjön. Priset 300 SEK per kanot/båt är för en halvdag. (Ingår i vissa aktiviteter och upplevelser, detta ser ni i er bekräftelse)

Toaletter, vi har två utedass.

Enklare matlagningsutrustning för utomhusbruk finns att låna, stekhällar, stekpannor, kastruller, skärknivar, skärbrädor, durkslag, slevar, grillverktyg, grillgaller, matbestick, kåsor, matkåsor m.m.

Sopsortering finns i Kolarbyn och vi vill att ni lägger allt skräp i dessa behållare, och inte i naturen för det är det finaste vi har.

Som disk och tvättplats använder vi bäcken från sjön och vi tillhandahåller diskmedel och diskborstar till detta. Denna plats används även för att tvätta av sig själv & borsta tänderna, det finns ingen dusch i Kolarbyn. Man kan även boka bastun och ta en uppfriskande dopp i sjön för att tvätta sig.

Hör gärna av er om ni har några frågor angående er bokning, vi vill att detta ska bli ett minnesvärt äventyr för er.

FÅ OFFERT