Vandringens dag

Den andra lördagen i september är det Vandringens dag och då vill vi att hela Sverige ska komma ut och vandra. Flera gemensamma vandringsaktiviteter anordnas runt om i landet, men du kan också välja att vandra på egen hand.

För att vandra behöver du inte ta dig långt, allt som behövs är faktiskt att du öppnar dörren och går ut. Vandringens dag uppmuntrar dig till att upptäcka ditt närområde eller en annan plats, och unna dig en skön stund utomhus, oavsett om det är i skogen, på fjället, i city eller vid havet. Under Vandringens dag ordnas flera gemensamma aktiviteter runt om i landet av våra lokalavdelningar, våra boenden och andra aktörer och organisationer, men du kan också välja att vandra själv. Det viktiga med dagen är att du vandrar.

I väntan på nästa vandringens dag kan du komma ut och vandra med din lokalavdelning. Lokalavdelningarna arrangerar allt från vandringar, föreläsningar och studiebesök till resor. Hitta din lokalavdelning och upptäck mer av din hemmaplan.

#vandringensdag

Den 11 september 2021 var det dags för Vandringens dag för tredje gången! Det blev en lyckad dag med över 130 anordnade vandringsaktiviteter inom STF. Dessutom hängde många av våra vänner inom vandringssverige på och anordnade själva vandringar. Känslan var verkligen att hela Sverige var ute och vandrade. Inspireras under #vandringensdag på Instagram.

Allt om vandring

Det fantastiska med vandring i Sverige är att det alltid finns mer att upptäcka genom att vandra. Du kan vandra på avlägsna fjälltoppar, längs karga kustlandskap, intill knallgula rapsfält, eller nära stadens brus. Här hittar du allt om vandring.

Mer vandringsinspiration