STF Umeregionen Lokalavdelning

STF Umeregionen Lokalavdelning - Jakob Grubbs väg 6, 90355 Umeå

Våra kommuner

Bjurholm, Nordmaling, Robertsfors, Umeå, Vindeln, Vännäs

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

I Umeregionens område finns hela 56 naturreservat. Utforska djupa urskogar, en långsträckt kustlinje som höjer sig ur havet, klippor och sandstränder, miltals med cykel- och vandringsleder, fina svamp- och bärskogar och välbesökta fågelmarker.

Att landskapet här är präglat av inlandsisen är särskilt märkbart en bit inåt landet där höga, smala åsar sträcker sig ut i djupa sjöar. I regionen finns många älvar med fina fiskevatten och även lugnare flöden för kanotturer genom landskapet. Mäktigast är Vindelälven, en av Sveriges nationalälvar med sina skummande forsar.

I det kulturella livet finns Norrlandsoperan som håller hög klass och Umeå Jazzfestival lockar artister från hela världen varje år. I Umeå finns en internationellt känd skulpturpark och många konserter och konstutställningar.

I Norrbyskär, Olofsfors och i Robertsfors finns välbevarade kulturmiljöer att uppleva, bland annat bruks- och industrisamhällen från förra seklet. I Umeås utkant finns hällristningar och i Ratan några mil längre norrut finns minnesmärken från Sveriges sista krig.

Umeregionen varierar utbudet av aktiviteter. Programmet innehåller en blandning av naturupplevelser, föredrag, studiebesök och visningar. Och fjällen ligger inte längre bort än att lokalavdelningen då och då ordnar fjällvandringar eller längre skidturer med övernattning.

Lokalavdelningen samlar cirka 280 medlemmar.

• 12 Jun

Studiebesök hos Umeå Marina Forskningscentrum (UMF) i norrbyn

Johan Wikner guidar på UMF och berättar om forskningsverksamheten.

Onsdag 12 juni kl 14-16. Samling på P-latsen V om jvstn UmeåC kl 13.15 OBS Anmälan och info Anders Forsberg idf. sweden@gmail.com

• 16 Jun

Cykeltur tavelsjö - Vindelälven och retur

Vi cyklar i lugn takt från Tavelsjö via Varmvattnet till Vindelälven vid Rödånäs, vidare via broar över älven till Selet och tillbaka. Åter till Tavelsjö via Rödåsel och badet vid Hundsjön. Totalt ca 3...

Söndag 16 juni 9.00 - 16.00 OBS Anmäl behov av cykeltransport till John Cumberbatch 070 307 87 08 .

• 25 Aug

Aug

Närledsvandring Tio Toppar, tavelsjö

Vi börjar utforska "Tio Toppar" genom att vandra till och från några av dem med fina utsikter. Vi åker bil mellan vandringslederna. Totalt ca 8 km vandring.

Söndag 25 augusti kl. 09.30-16.00.