STF Nära dig

STF Umeregionen Lokalavdelning - Jakob Grubbs väg 6, 90355 Umeå

Våra kommuner

Bjurholm, Nordmaling, Robertsfors, Umeå, Vindeln, Vännäs

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

I Umeregionens område finns hela 56 naturreservat. Utforska djupa urskogar, en långsträckt kustlinje som höjer sig ur havet, klippor och sandstränder, miltals med cykel- och vandringsleder, fina svamp- och bärskogar och välbesökta fågelmarker.

Att landskapet här är präglat av inlandsisen är särskilt märkbart en bit inåt landet där höga, smala åsar sträcker sig ut i djupa sjöar. I regionen finns många älvar med fina fiskevatten och även lugnare flöden för kanotturer genom landskapet. Mäktigast är Vindelälven, en av Sveriges nationalälvar med sina skummande forsar.

I det kulturella livet finns Norrlandsoperan som håller hög klass och Umeå Jazzfestival lockar artister från hela världen varje år. I Umeå finns en internationellt känd skulpturpark och många konserter och konstutställningar.

I Norrbyskär, Olofsfors och i Robertsfors finns välbevarade kulturmiljöer att uppleva, bland annat bruks- och industrisamhällen från förra seklet. I Umeås utkant finns hällristningar och i Ratan några mil längre norrut finns minnesmärken från Sveriges sista krig.

Umeregionen varierar utbudet av aktiviteter. Programmet innehåller en blandning av naturupplevelser, föredrag, studiebesök och visningar. Och fjällen ligger inte längre bort än att lokalavdelningen då och då ordnar fjällvandringar eller längre skidturer med övernattning.

Lokalavdelningen samlar cirka 280 medlemmar.

• 24 Jan

Fjällsäkerhet sommar och vinter

Snö, vind, kyla, regn, laviner, skoskav, stukningar, utmattning, vilse! Hur förebygger man obehagliga och kostsamma överraskningar, katastrofer och panik långt från bebyggda trakter? Polisens Fjällräddningsgrupp...

Onsdag 24 januari 2018 kl 18.30 Plats: IKSU

Medlem: Gratis

• 07 Feb

Årsmöte 2018 och bildvisning

Efter avslutade förhandlingar bjuder STF Umeregionen på fika. Därefter berättar Sten Troberg om "Svalbard - ishavets pärla" och visar fantastiska bilder.

Onsdag 7 februari 2018 kl 18.30 Plats: Umeå Folkets Hus, Lokal anges i entrén

Medlem: Gratis

• 21 Feb

Ätbart i naturen - vilda växter som mat och medicin

Helena Forsberg från Västerbottens Museum berättar hur man kan överleva på vad naturen har att erbjuda.

Onsdag 21 februari kl. 18.30 - 20.00 Lokal meddelas i god tid

Medlem: 30 kr