STF Nära dig

Magnus Ericsson

stfstrangnas@stfturist.se

Postadress

STF Strängnäs Turistförening Lokalavdelning - Sundkarlsbacken 5B, 1002, 64530 Strängnäs

Våra kommuner

Strängnäs

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Midsommarnatt Strängnäs Foto: P Hennix

Idyllen Strängnäs har en lång historia och var tidigt en livlig tummelplats för möten och handel. Under medeltiden hade Strängnäs även en central roll inom kyrkan. Strängnäs Domkyrka dominerar än i dag stadsbilden, tillsammans med Roggeborgen.

Strängnäs centrum inbjuder till promenad i de smala gränderna och småbåtshamnen Västerviken är stadens självklara mötesplats under sommaren. Även Mariefred och Stallarholmen präglas av Mälarens närhet och ett livligt båtliv. I Mariefred lockar charmiga trähus och vindlande gränder med bostäder och affärer sida vid sida. Gripsholms Slott och Grafikens Hus är självklara besöksmål på orten.
I Stallarholmen ligger Gula Industrihuset, väl värt ett besök med sina mysiga butiker och duktiga hantverkare. På Selaön intill finns ovanligt många fornlämningar samt det vackert restaurerade barockslottet Mälsåker.
I det natursköna vildmarksområdet Åkers Bergslag finns Skottvångs Gruva med museum, kolmila och restaurang med god mat samt jazz och annan musik. Området tillhör en uråldrig kulturbygd med mer än tusenårig gruvdrift och järnframställning, bl.a. i Åkers Styckebruk. Här passerar Sörmlandsleden genom djupa skogar och utefter vackra sjöar. Här finns också enastående möjligheter att paddla ända till Trosa eller på vintern åka skridskor på de många småsjöarna.

Lokalavdelningen anordnar kortare eller längre vandringar för naturälskare, kulturintresserade och motionärer, bl.a. på Sörmlandsleden i Åkers Bergslag. Våra guidade visningar av historiska kyrkor, slott och herresäten samt studiebesök och studiecirklar i intressanta ämnen är också mycket uppskattade. Varje år genomförs populära konsertresor till Stockholm, Norrköping, Gävle eller Västerås. På vintern anordnas oftast en skidresa och på sommaren en fjällvandring någonstans i vår vackra fjällvärld.

Strängnäskretsen grundades år 1983 och har cirka 410 medlemmar efter ombildning till lokalavdelning år 2013.

• 18 Jul - 29 Jul 2018

Vandra Padjelantaleden

Vandringen utgår från Kvikkjokk och en vilodag är inräknad. Avresa från Strängnäs 17 juli och tillbaka den 30 juli.

Priset gäller 11 nätter logi i fjällstugor. Kostnad för mat och resa tillkommer

Medlem: 4130 kr

• 04 Aug - 11 Aug 2018

Aug

Aug

Fjällvandring Abiskotrakten v 32

en 7-dagarstur vecka 32 där boende i STF Abiskojåkka är bas för tre kortare fjällturer: Abisko-Kårsavagge-Abisko; Rallarvägen: Katterat - Rombaksfjorden; Abisko - Abiskojaure - Abisko.

Min 4 och max 8 deltagare. Priset gäller enbart logi; kostnad för resor och mat tillkommer. Anmälan senast 9 juni

Medlem: 1750 kr

• 08 Sep - 09 Sep 2018

Vandrarhemshelg i skärgården

Målet för årets vandrarhemshelg i skärgården blir till Landsort/Öja. Landsort bjuder på en spektakulär ytterskärgård med lotsbebyggelse från 1500-talet och är en utmärkt fågelskådarplats. Vi samåker...

Anmälan så snart som möjligt, dock senast 7 augusti till Birgitta Karlsson (0152-142 84 eller 072-5036086) eller stfstrangnas(at)stfturist.se. Betalning på PG 479 0111-1.

Medlem: 600 kr

Icke-medlem: 650 kr