STF Strängnäs Turistförening Lokalavdelning

Magnus Ericsson

stfstrangnas@stfturist.se

Postadress

STF Strängnäs Turistförening Lokalavdelning - Sundkarlsbacken 5B, 1002, 64530 Strängnäs

Våra kommuner

Strängnäs

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Foto: B Gabrielsson

Idyllen Strängnäs har en lång historia och var tidigt en livlig tummelplats för möten och handel. Under medeltiden hade Strängnäs även en central roll inom kyrkan. Strängnäs Domkyrka dominerar än i dag stadsbilden, tillsammans med Roggeborgen.

Strängnäs centrum inbjuder till promenad i de smala gränderna och småbåtshamnen Västerviken är stadens självklara mötesplats under sommaren. Även Mariefred och Stallarholmen präglas av Mälarens närhet och ett livligt båtliv. I Mariefred lockar charmiga trähus och vindlande gränder med bostäder och affärer sida vid sida. Gripsholms Slott och Grafikens Hus är självklara besöksmål på orten.
I Stallarholmen ligger Gula Industrihuset, väl värt ett besök med sina mysiga butiker och duktiga hantverkare. På Selaön intill finns ovanligt många fornlämningar samt det vackert restaurerade barockslottet Mälsåker.
I det natursköna vildmarksområdet Åkers Bergslag finns Skottvångs Gruva med museum, kolmila och restaurang med god mat samt jazz och annan musik. Området tillhör en uråldrig kulturbygd med mer än tusenårig gruvdrift och järnframställning, bl.a. i Åkers Styckebruk. Här passerar Sörmlandsleden genom djupa skogar och utefter vackra sjöar. Här finns också enastående möjligheter att paddla ända till Trosa eller på vintern åka skridskor på de många småsjöarna.

Lokalavdelningen anordnar kortare eller längre vandringar för naturälskare, kulturintresserade och motionärer, bl.a. på Sörmlandsleden i Åkers Bergslag. Våra guidade visningar av historiska kyrkor, slott och herresäten samt studiebesök och studiecirklar i intressanta ämnen är också mycket uppskattade. Varje år genomförs populära konsertresor till Stockholm, Norrköping, Gävle eller Västerås. På vintern anordnas oftast en skidresa och på sommaren en fjällvandring någonstans i vår vackra fjällvärld.

Strängnäskretsen grundades år 1983 och har cirka 410 medlemmar efter ombildning till lokalavdelning år 2013.

• 13 Nov

Soppa och musik i Klostergården

Vi lyssnar på visor framförda av Kristina Ekman på fiol och Gunnar Hellding på gitarr. Vi får också avnjuta en god soppa med tillbehör. Allt detta sker hemma hos Ann på Klostergården i Strängnäs.

Senaste anmälningsdagen 1 november. Inbetalning sker på plusgiro 479 01 11-1 märk med namn

Medlem: 270 kr

Icke-medlem: 320 kr

• 15 Nov

Visning av Domkyrkans bibliotek

I Strängnäs Domkyrka finns Domkyrkobiblioteket som med cirka 2000 volymer är Nordens största kvarvarande katedralbibliotek. Samlingen består i huvudsak av teologisk litteratur utgiven från 1300-talet fram...

Anmälan senast 8 november

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 50 kr

• 30 Nov

Besök hos Eva Haker, från lera till keramik

Vi gör ett studiebesök i Evas keramikverkstad där hon visar och berättar om keramik i allmänhet och sin keramik i synnerhet. Eva är mest känd för sina fåglar men gör också bruksföremål. Vi får se hur val...

Anmälan senast 19 november. Samlingsplats och tid meddelas senare.

Medlem: 25 kr

• 12 Dec

Grötafton med bildvisning

Vi börjar med att äta oss mätta på risgrynsgröt och goda smörgåsar. Därefter berättar Peter Tengbrand och visar bilder från en resa till Svalbard.

Anmälan senast 30 november

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 17 Feb

Vinterutflykt med kolbullar

Efter en kort vandring i Stadsskogen grillar vi medhavd korv och njuter av Peters stärkande kolbullar.

Medlem: Gratis