STF Nära dig

STF Dalsland Lokalavdelning - Stärkebo 625, 46291 Vänersborg

Våra kommuner

Bengtsfors, Dals-Ed, Färgelanda, Mellerud, Vänersborg, Åmål

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Dalsland må vara ett av Sveriges minsta landskap men trots detta bildar regionen ett Sverige i miniatyr, med slätter och fjällandskap som samsas sida vid sida.

Dalboslätten påminner om Skånes jordbruksslätter och Kroppefjäll visar prov på de norrländska landskapens omväxlande natur och rika växtliv. Det var också här genom Kroppefjäll som Karl XIIs män marscherade och Karolinerleden är idag en av Dalslands populäraste turistleder.

Dalsland är också ett av Sveriges vattenrikaste landskap. Dalslands kanal binder samman sjöar och älvar till ett stort och inbjudande sjörike och Vänernkusten med långa stränder och pittoreska småstäder är självklara besöksmål. Här längs Vänernkusten finns även flera hällristningar och Dalaborgs slottsruin samt ättestupan och domarringen vid Halleberg visar att landskapet haft betydelse sedan lång tid tillbaka. Ett annat exempel på intressant kulturhistoria är akvedukten i Håverud som är ett mycket speciellt byggnadsverk.

Lokalavdelningen brinner för fjällen och anordnar minst två fjällresor om året med boende i fjällstuga, i tält eller på fjällstationer. Den sociala samvaron är också betydelsefull och kretsen har stående bildvisningar från resor och aktiviteter.

STF Dalsland bedriver också ett omfattande renoveringsarbete på STFs fjällstugor genom den så kallade Dugnadsgruppen.

Lokalavdelningen ombildades år 2013 till STF Dalsland och har drygt 120 medlemmar.

• 21 Apr - 22 Apr 2018

Outdoormässan 2018

Även i år kommer STF Dalsland att vara representerade vid Outdoormässan den 21-22 april. Ytterligare information följer framöver. Välkomna.

Outdoormässan äger rum 21-22 april 2018.

Medlem: Gratis

• 27 Aug - 03 Sep 2018

Aug

Fjällvandring 2018

Årets fjällvandring kommer att ske i området vid Akka. Vi kommer att övernatta på fjällstugorna i Akka, Kisuris, Kutjaure (två nätter) och Vaisaluokta. Med nattåg och buss tar vi oss till Ritsem där vi...

Tider och priser är preliminära tills vidare.

Medlem: 4000 kr