STF Nära dig

STF Östra Blekinge Lokalavdelning - Roslundavägen 17, 37332 Nättraby

Våra kommuner

Karlskrona, Ronneby

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Blekinge brukar kallas för Sveriges trädgård och är ett litet landskap, med stor variation och naturrikedom och ett milt klimat. Skärgården charmar med havsvikar och närmare tusen öar.

Blekinges jordbruksbygd och böljande skogsbygd genomkorsas av sjöar och fiskrika åar och vattendrag. Den mest kända är Mörrumsån, som är laxfiskarnas eldorado, känt långt utanför Sveriges gränser. Skärgården, som länge var stängd av militären är nu öppen för både svenskar och utlänningar och är enkel att uppleva med någon av de många skärgårdsbåtarna.

Det finns flera viktiga kulturhistoriska och natursköna platser i Blekinge. Örlogsstaden Karlskrona är upptagen på UNESCO:s världsarvslista och mer eller mindre uppbyggd på skärgårdsöar. Kungsholms fort på Aspö, bevakar inloppet och har blivit något av en symbol för Karlskronas status som världsarv. Skärgårdens viktigaste landmärken är sägenomspunna Hanö i väster, idylliska Tjärö i mitten och de gamla pittoreska fiskelägena på Utlängan, Inlängan och Långören i öster. Här finns anrika Marinmuseum med unika marina samlingar och även det gamla varvsområdet med Sveriges längsta träbyggnad är sevärt. Ebbamåla Bruk är ett unikt, levande industriminne och arbetslivsmuseum vid Mörrumsån. Torhamns udde är ett Mecka för fågelskådare.

Lokalavdelningen vurmar för att utnyttja de vackra omgivningarna. Under vår och höst anordnas vandringar på fyra till nio kilometer. Blekingeleden, Karlsnäsleden och Lyckåleden är exempel på leder som många provar.

Lokalavdelningen grundades år 1974 och har drygt 180 medlemmar.