STF Södra Ljunga Vandrarhem

Trivsamt boende på småländsk prästgård mitt i Sagobygden

Mitt i Smålands Sagobygd mellan Ljungby och Älmhult hittar du denna vackra småländska prästgård med anor från 1800-talet. Omgiven av ängar, skogar och sjöar är det en lantlig idyll med närhet till rika natur- och kulturupplevelser.

Prästgården som idag rymmer ett trivsamt och familjärt boende ligger i den lilla byn Södra Ljunga i Småland. Här växte den svenska gymnastikens fader Per Henrik Ling upp, och i hans barndomshem, beläget strax intill prästgården, finner du idag ett litet museum. Trakten präglas av livet mitt i en levande landsbygd och möjligheterna till natur- och kulturupplevelser är många.

Här väntar fridfulla skogar, glittrande sjöar samt lättvandrade stigar och leder. Flertalet naturreservat bjuder året runt på fina naturupplevelser och här finns ett rikt djur- och fågelliv, inte minst runt våtmarkerna vid Ljungasjön och naturreservatet Gölsjömyren. Trakten är samtidigt naturhistoriskt intressant, och här befinner du dig mitt i Sagobygden, en bygd med stark berättartradition och ett helt magiskt sagomuseum. För mer nutida historia väntar på kort avstånd Älmhult med sitt IKEA Museum.

På Södra Ljunga Vandrarhem bor du i en genuin miljö omgiven av lugn och tystnad. Här kan du året runt andas ut och koppla av, oavsett om du är på väg eller stannar några dagar för att uppleva de vackra omgivningarna. Trädgården med stora grönytor och sköna sittplatser är en plats för både avkoppling och lek. Under sommartid bjuder de höga lummiga träden på skön skugga vid morgonkaffet och under vintern är det rofyllt att titta ut över landskapet utanför. Södra Ljunga vandrarhem är öppet och välkomnar gäster året runt. Varmt välkommen!

• Självhushållskök

Fullt utrustat kök där du kan tillaga din mat själv. Köket är gemensamt för alla gäster.

• Husdjur tillåtna

Ett begränsat antal djurrum finns.

• Wifi

Wifi i allmänna lokaler och/eller på rummet.

• Familjerum

Rum med minst 4 bäddar i samma rum.

• Parkering

Bilparkering finns i anslutning till boendet, avgift kan tillkomma.

• Frukost

Frukost ingår i rumspriset eller finns att köpa mot tillägg. Öppettider/utbud kan variera utifrån säsong.

• Boka ett eget hus

Möjlighet finns att boka hela boendet för ditt sällskap.

• Grupper

Boendet har möjlighet att ta emot grupper om minst 10 personer.

Lingvägen
    341 91 Ljungby

Södra Ljunga ligger centralt mellan Jönköping, Halmstad och Växjö, och strax söder om Ljungby som är närmsta större ort. Att resa kollektivt till Södra Ljunga kräver en del planering eftersom byn saknar ordinarie linjetrafik. Närmsta orter med kollektivtrafik är Ljungby (ca 14 km), Älmhult (ca 29 km) och Alvesta (ca 49 km). Alvesta och Älmhult har tågstation med förbindelser till resten av landet, sök via SJ för tidtabell. Från Alvesta går det att åka buss till Ljungby (Länstrafiken Kronoberg). För anslutning vidare till Södra Ljunga finns det vanligtvis ingen förbindelse, men hör med Länstrafiken Kronoberg kring möjligheten för kompletteringstrafik. I annat fall är det möjligt att från Ljungby ta taxi eller kanske hyra bil.

Kommer du med egen bil på E4:an tar du av vid avfarten Hamneda och kör väg 595 i nordostlig riktning, följ skyltning. Kommer du riksväg 23 kan du antingen ta väg 124 västerut från Liatorp, eller väg 591/592 via Pjätteryd från Älmhult, följ skyltning.

Det finns gratis parkeringsplatser i anslutning till boendet.

+46 37216011 info@sodraljunga.se

Öppettider reception

Enligt överenskommelse

Antal rum

Följ STF Södra Ljunga Vandrarhem

Sök boende via karta

Nya boenden

Upplevelser i Sverige

Det finns mycket att uppleva och göra över hela landet. Oavsett om du är erfaren eller nybörjare. Välkommen att uppleva Sverige med oss. Här ger vi tips och inspiration - allt från guidade vandringar till grottäventyr.

Turista hållbart

Vi inspirerar till upplevelser som visar hänsyn för platsens natur- och kulturmiljöer och som bygger på nyfikenhet och upptäckarglädje. Läs mer om du hur du planerar en mer hållbar semester.