Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

Två vandrare på hängbro i solsken

Tåg till fjällen

Ta tåget till fjällen! Det är ett hållbart och trevligt sätt att resa. Till många av våra fjälldestinationer kan du åka tåg, kombinerat med buss för att nå sista biten fram. Du som är STF-medlem har dessutom rabatt på tågbiljetter hos både SJ och Snälltåget.

I svenska fjällen finns flera järnvägsstationer som ligger på gångavstånd från skidbackar, längdskidspår och vackra sommarfjäll. Till vissa platser behöver du åka vidare en liten bit med lokalbuss eller transfer. Det finns många fördelar med att ta tåget till fjällen – men för oss är miljöskälet allra viktigast. Som bonus slipper du som tar tåget att sitta långa sträckor bakom ratten. Det går smidigt att hitta och planera din tågresa hos SJ eller Snälltåget. Välj mellan nattåg eller resor på dagtid.

Boka tågbiljetter till medlemspris

Du som är medlem i STF har medlemsrabatt på tågbiljetter hos SJ och Snälltåget.

Miljövänlig transport i fjällen

Så tar du dig till populära destinationer

Till STFs boenden hittar du genom att följa de detaljerade vägbeskrivningarna under rubriken ”Hitta hit” på respektive boendesida. Här följer en överblick över hur du åker till några populära fjälldestinationer.

• Till Vindelfjällen tar du tåget till Umeå centralstation och åker sedan vidare med buss till din slutdestination.
  • Reser du mot Jämtlandsfjällen (Åre, Storulvån, Duved) passar det bra att åka till stationerna Undersåker och Duved. Resan fortsätter sedan med buss.
  • Ska du till Grövelsjöfjällen väljer du tåget till Mora. Därifrån åker du vidare med buss.
  • Du som ska till Abisko kan ta tåget ända fram till Abisko Turiststation, som har egen järnvägsstation, samt busshållplats.
  • Ska du åka till Lappland kan du ta tåget till Murjek, Gällivare, Kiruna eller Abisko. Därifrån åker du vidare med buss till din destination.

SJ eller Snälltåget till fjällen

• När du bokar tåg med SJ kan du söka din resa hela vägen från avreseort till slutdestination. Då får du alltid fram de avgångar som passar med olika färdsätt. Du har också resegaranti, så att eventuella förseningar inte påverkar möjligheten att komma fram till destination.
  • Snälltåget har flera avgångar till fjällvärlden och utökar trafiken under högsäsong. Du kan åka till Hemavan Tärnaby, Kittelfjäll och Borgafjäll, Åre, Tänndalen, Vemdalen och Ramundberget.
  • Snälltågets tidtabell till Vemdalen är anpassad efter att du reser helvecka med bytesdag för boendet på torsdagar och söndagar. Under säsongen 2019/2020 kör tåget under perioden 21 december 2019 – 12 april 2020. Tåget avgår från Malmö, via Stockholm, på onsdagar och lördagar och du kommer fram till Vemdalen torsdag respektive söndag morgon.
  • Stäng