STF Pårte Fjällstuga

Mer om STF Pårte Fjällstuga

Vid fjällstugan finns två gäststugor med totalt 26 bäddar. En av stugorna, Gäststuga 33, har två rum varav ett för stugvärden. Det andra är rummet är ett 6-bäddsrum med breda sängar.

Mobiltelefontäckningen är dålig kring fjällstugan, men du kan hitta enstaka ställen där telefonen fungerar med Telia.

På STF Pårte fjällstuga kan du betala med kort men ta gärna med lite kontanter också på turen. Tekniken fungerar inte alltid på fjället.

Upplev STF Pårte
Ett besök uppe på Pårekslätten med ett myller av små tjärnar, myrar och små hedmarker är en fullträff för den som vill se fåglar. På väg upp genom granskogen finns stor chans att stöta på tjäder. Pårtetjåkkå med sina 2005 meter över havet hägrar för den som vill göra en topptur in i Sarek, men turen är lång och kräver minst en natt i tält. Någon kilometer från toppen ligger Axel Hambergs observatorium från 1910.

Fisket i området är bra och stugan är ett bra val om du är fiskeintresserad. Här finns både öring och röding. Här bor du i granskog och det är relativt långt för att nå kalfjället. Men för den som gillar skog är området intressant med mycket gammelskog.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik