STF Nära dig

Maud Eklöf

stflerumpartille@stfturist.se

Postadress

STF Lerum-Partille Lokalavdelning - C/O Maud Eklöf, Lillekärr Norra 16, Lgh 1101, 42534 Hisings Kärra

Våra kommuner

Lerum, Partille

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla oss så får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Lerum-Partille Lokalavdelning

Öppna vatten, tillgänglig vildmark och levande kulturmiljöer. Och inte långt borta finns storstadens puls. I STF Lerum-Partilles hemtrakter har du nära till bägge.

Vattenriket med omväxlande sjöar och älvar är ett eldorado för fiske, paddling och bad och hit kommer såväl erfarna fiskeentusiaster som glada amatörer. Säveån slingrar sig genom landskapet och det finns flera naturområden som är värda att besöka som Nääs-Öijared, Bokedalen, Säveåns dalgång och Mjörn. Genom omgivningarna passerar också vandringslederna Bohusleden och Vildmarksleden.

Orten Jonsered är som gammalt brukssamhälle en av landets kulturskatter. Orten byggdes upp av affärsmannen William Gibson på 1800-talet och var ”ett mönstersamhälle av brittisk modell”. Här finns gamla fabriksbyggnader och unika tegellängor med tillhörande trädgårdar. Här ligger också Sveriges första radhus. Nääs slott är ett annat välkänt utflyktsmål som präglar regionen. Slottet med anor från 1600-talet inbjuder till lugna promenader i den engelska parken, en bit mat på värdshuset eller en ridtur i parken.

STF Lerum-Partille samarbetar med Friluftsfrämjandets och Naturskyddsföreningens lokalavdelningar samt med Studiefrämjandet. Vi strävar efter att ha ett blandat utbud av aktiviteter – vandringar av olika slag, föredrag, bildvisningar och studiebesök.

STF Lerum-Partillekretsen ombildades 2013 till STF Lerum-Partille. Den 31 december 2013 hade 154 medlemmar anmält sig till lokalavdelningen och i mars 2017 hade vi 231 medlemmar. Du måste inte bo i någon av våra kommuner för att ansluta dig – det enda kravet är att du är STF-medlem.

Har du inte redan anmält dig så går det bra att maila eller ringa till oss i lokalavdelningen eller till STFs kundservice.