STF Nära dig

STF Kiruna Lokalavdelning - Lars Janssonsgatan 7 C Lgh 1104, 98134 Kiruna

Våra kommuner

Kiruna

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Kiruna Lokalavdelning

Till lokalavdelningens hembygd hör Kiruna, Sveriges nordligaste kommun. Här breder Europas sista vildmark ut sig och här upplever du fjällvärldens skönhet, vildmarkens tystnad och älvarnas kraftfulla strömmar.

Samekulturen är en del av Kiruna. Området bjuder på ett levande kulturlandskap med ett rikt sameliv där rennäringen har en framträdande roll. Vintertid omges Kiruna av väl utvecklade skidspår, skoterleder och goda möjligheter till utförsåkning. Många utnyttjar även de många sjöarna och de sex orörda älvarna för fiske, forsränning och skridskoåkning om inte snön ligger alltför tung. Abisko Nationalpark, Abisko Naturvetenskapliga Station och Ishotellet i Jukkasjärvi är andra givna turistattraktioner.

Lokalavdelningen brinner för fjället och kunskaper kring livet på fjället för att kunna vistas och överleva i ödemark. Lokalavdelningen bygger även kunskap inom restaurering av stugor och kåtor. För att klara detta prioriterar lokalavdelningen besök och utbildning i hembygds- och naturkunskap. I naturkunskapen ingår även att lära sig om mineraler och stenar samt att praktiskt kunna slipa dem till smycken.

Lokalavdelningen grundades år 1974 och har cirka 150 medlemmar.

• 01 Nov

Långfärdsskridskor med Kurt Esko

Mer information kommer senare

Mer information kommer senare

Medlem: Gratis

• 04 Dec 2017

Kulturkväll i Abisko

STF Abisko Fjällstation har funnits i mer än 100 år och har alltid varit en kulturell plats där konstnärer, naturmänniskor och fotografer har mötts genom åren. Lokalavdelningen bjuder på en kulturföreläsning...

Föranmälan krävs. Anmälan är bindande. Pris meddelas inom kort. Transport ingår ej, vi möts i Abisko.

Medlem: Gratis