STF Jämtland-Härjedalen Lokalavdelning

STF Jämtland-Härjedalen Lokalavdelning - Vandrarvägen 16, 83246 Frösön

Våra kommuner

Berg, Bräcke, Härjedalen, Krokom, Ragunda, Strömsund, Åre, Östersund

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila oss så får du mer information om vår verksamhet!

Lokalavdelningen STF Jämtland-Härjedalen är mycket stor och omfattar åtta kommuner. Naturen och kulturen är skiftande i detta stora område men förenande är den storslagna fjällnaturen, de djupa skogarna och de rika sjöarna.

Lokalavdelningen STF Jämtland-Härjedalen är stor och omfattar alla kommuner i Jämtland och Härjedalen. Vi har nära till storslagen fjällnatur, djupa skogar och vackra sjöar. STF Jämtland-Härjedalen arbetar för att så många som möjligt skall få möjlighet uppleva vår natur men också kultur och intressanta besöksmål i närområdet. Vi besöker verksamheter där utveckling och spännande forskning sker, till exempel på universitetet eller hos konsthantverkare i deras ateljéer, och vi gör guidade turer i historiska och kulturella landskap. Vi ordnar skidturer, vandringar för gammal och ung, för nya och gamla jämtlänningar och härjedalingar, och för dig som kommit från annat land. Till lokalavdelningen STF Jämtland-Härjedalen är alla välkomna!

Du kan vara med på pilgrimsvandring till den fantastiska katedralen i Trondheim eller göra en helgvandring i väglöst land till fjällhemmanet Almdalen i Hotagen med surströmmingsmiddag som avslutning. Du som inte är van vid fjällmiljö kan delta i en introduktionsvandring med internationell inriktning i Nulltjärn, Vålådalen, för såväl barn, tonåringar som vuxna! Du kan också vara med på en enkel sportlovstur till Svartsjöarna, en skiddag på Lövsta skidlek eller vandringar och skidturer till Helags.

STF Östersund grundades 1973 och omvandlades till lokalavdelningen STF Jämtland-Härjedalen 2013. Lokalavdelningen är öppen för alla STF-medlemmar i Jämtland och Härjedalen, och även för långväga STF-medlemmar som vill ta del av vår verksamhet. Avdelningen leds av medlemmar som jobbar ideellt med att berika sin egen och andras fritid.

Har du idéer och tips om bra lokal verksamhet eller ett specialintresse som kan ge upphov till en aktivitet? Vill du vara med och påverka i lokala natur-, kultur-, frilufts- och turismfrågor? Din belöning blir trevliga upplevelser, nya vänner och möjlighet påverka. Hör av dig till någon i styrelsen om du vill engagera dig!

• 15 Nov 2018

Filmkväll

Filmmakaren Kurt Skoog presenterar filmer med naturmotiv, bl a den nya filmen ”Att bäras av snö” där han med stöd av SVT, Sametinget och Filmpool Jämtland visar på unika bilder från vårt landskap.

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 21 Nov 2018

Vem har och tar ansvaret för lederna i fjällen?

Med stöd av företrädare för bl a länsstyrelsen och kommunerna får vi en genomgång av ansvar och skötsel av lederna i fjällen.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 75 kr

• 02 Dec 2018

1 Advent i Norderö kyrka

Besök Norderö kyrka med gudstjänst samt information om kyrkan och öns historia, kl 18.00. I vår serie av besök i någon av Storsjöbygdens kyrkor under 1 advent har vi inte besökt en av de äldsta kyrkorna...

Medlem: Gratis

• 07 Dec - 09 Dec 2018

Jamtli julmarknad

Välkommen till Sylhyddan! Var med och bemanna Sylhyddan ett pass någon av dagar-na. Bjud in besökarna i STF’s första övernattningsstuga som en gång härbärgerade frusna fjällfarare vid Sylarna.

Medlem: Gratis