Gå en stugvärdskurs

Att vara stugvärd är fantastisk möjlighet att få vistas en längre tid i fjällen. En bra stugvärd bidrar till trevlig stämning och nöjda gäster. Du finns tillhands med råd när gästen – kanske för första gången – ska hugga ved, bära vatten och göra eld i spisen. Stugvärden svarar även för daglig tillsyn och skötsel av fjällstugan samt tar betalt för logi och i butiken. En viktig stugvärdsuppgift är att kunna informera gäster som vill veta mer om andra stugor, leder och utflyktsmål.

Fjällstugorna

Under säsong har STF stugvärdar på mer än 40 fjällstugor längs fjällkedjan i Lappland, Jämtland, Härjedalen och Dalarna. Stugorna ligger vid markerade leder och är främst avsedda för skidåkare och vandrare. Fjällstugorna varierar i storlek från enstaka stuga med 10 bäddar och 100 gäster per säsong till stora platser som har mer än 80 bäddar i flera stugor och över 2000 gäster per säsong. Det finns även fjällstugor med bastu, butik och i några fall enkel servering. Vintertid är stugorna öppna med stugvärd från slutet av februari till början av maj. Sommarsäsongen börjar vid midsommar och pågår till slutet av september.

Hur blir jag stugvärd?

För att bli stugvärd måste du gå en stugvärdskurs. STFs stugvärdskurs arrangeras en till två gånger per år och genomförs på en fjällstation under fem dagar. Kursen omfattar en hel del allmänbildning om fjällen och Svenska Turistföreningen. Det ingår också praktiska ämnen som knyter an till skötseln av fjällstugan, till exempel att lära sig gasolanläggningen.
Efter kursen är du klar att söka stugvärdsuppdrag. Ditt första uppdrag gör du ihop med någon rutinerad stugvärd. Du är då stugvärd på någon stuga men minst två stugvärdar.

Ersättning som stugvärd

Stugvärdsuppdraget är en betydelsefull ideell medlemsinsats i Svenska Turistföreningen. För detta arbete utgår ett arvode. I dagsläget varierar stugvärdsarvodet mellan 2.900 -7.500 kr/månad beroende på fjällstugan storlek. Det tillkommer ett traktamente på 80 kr/dag och ersättning för resekostnader till och från uppdraget.

Vem kan gå kursen?

Kursen är öppen för STFs medlemmar mellan 20-70 år. För att få gå kursen måste du ha erfarenhet av fjällturer och STFs fjällstugor. Du måste även kunna tala och skriva på svenska. Ytterligare språkkunskaper är också bra att ha – främst i engelska, men gärna även i tyska och franska. Tänk på att många söker till STFs stugvärdskurser så det kan hända att du inte får plats första gången, även om du är kvalificerad.

Ansökan till kurser

Under 2018 kommer STF att hålla två stugvärdskurser. Kurserna går i mars och december.

Nu kan du söka till vårens stugvärdskurs 11-16 mars 2018 på Abisko Turiststation. Ansökan ligger öppen till 31 december, men kommer att stängas vid 150 ansökningar. Till kursen tar vi ut 18-20 deltagare.

Ansökan stängd till kursen 11-16 mars.

Kurs två kommer också att hållas på Abisko Turiststation 2-7 december 2018. Ansökan till kurs två öppnas i maj månad.