Gå en stugvärdskurs

Att vara stugvärd är fantastisk möjlighet att få vistas en längre tid i fjällen. En bra stugvärd bidrar till trevlig stämning och nöjda gäster. Du finns tillhands med råd när gästen – kanske för första gången – ska hugga ved, bära vatten och göra eld i spisen. Stugvärden svarar även för daglig tillsyn och skötsel av fjällstugan samt tar betalt för logi och i butiken. En viktig stugvärdsuppgift är att kunna informera gäster som vill veta mer om andra stugor, leder och utflyktsmål.

Gå en stugvärdskurs

Att vara stugvärd är fantastisk möjlighet att få vistas en längre tid i fjällen. En bra stugvärd bidrar till trevlig stämning och nöjda gäster, där vi lägger stor vikt vid just värdskapet. Du finns tillhands med råd när gästen – kanske för första gången – ska hugga ved, bära vatten och göra eld i spisen. Stugvärden svarar även för daglig tillsyn och skötsel av fjällstugan samt tar betalt för logi och i butiken. En viktig stugvärdsuppgift är att kunna informera gäster som vill veta mer om andra stugor, leder och utflyktsmål.

Hur blir jag stugvärd?
För att bli stugvärd måste du gå en stugvärdskurs. STFs stugvärdskurs arrangeras en till två gånger per år och genomförs på en fjällstation under fem dagar. Kursen omfattar en hel del allmänbildning om fjällen och Svenska Turistföreningen. Det ingår också praktiska ämnen som knyter an till skötseln av fjällstugan, till exempel att lära sig gasolanläggningen.

Efter kursen genomgår du en kortare praktikperiod (ca tre dagar), och kan sedan söka stugvärdsuppdrag.

Vem kan gå kursen?
Kursen är öppen för STFs medlemmar mellan 20-70 år. För att få gå kursen måste du ha erfarenhet av fjällturer och STFs fjällstugor. Du måste även kunna tala och skriva på svenska. Ytterligare språkkunskaper är också bra att ha – främst i engelska, men gärna även i tyska och franska. Tänk på att många söker till STFs stugvärdskurser så det kan hända att du inte får plats första gången, även om du är kvalificerad.

Ansökan till kurser
Länk att ansöka för 2018 års stugvärdskurser kommer att läggas ut på denna sida under november månad 2017.