Bli stugvärd

STF har drygt 40 fjällstugor i den svenska fjällkedjan. Stugorna ligger på natursköna platser i storslagen fjällnatur, långt från farbara bilvägar och moderna bekvämligheter. I vissa av stugorna hittar du bastu och butiksförsäljning.

Stugvärden tar hand om gästerna

Under säsong bemannas varje fjällstuga med en stugvärd som möter gästerna, fördelar bäddar, tar betalt, säljer butiksvaror, värmer upp bastun och ger tips om nästa utflyktsmål. På de största fjällstugorna finns två eller flera stugvärdar.

Som stugvärd på en fjällstuga tar du hand om gästerna under en kortare eller längre period, ofta en månad och ibland en hel säsong. Servicen är ofta mycket uppskattad av gästerna.

Stugvärdens arbete är av ideell karaktär och ersättningen är låg. Det är inte pengarna som lockar utan det är möjligheten att under en längre tid vistas till fjälls och möta alla trevliga gäster. I dagsläget varierar arvodet mellan 2 900 – 7 500 kronor per månad, beroende på fjällstugans storlek och omsättning.

Du behöver gå en stugvärdskurs

För att bli stugvärd ska du vara medlem i STF och ha genomgått STFs stugvärdskurs. Är det mer än fem år sedan du var stugvärd, eller genomgick kursen, så behöver du först göra praktik på en fjällstuga. Läs mer om våra stugvärdskurser här.

Årets stugvärdsuppdrag

Nu kan du söka stugvärdsuppdrag för vinter 2018. Kontakta Birger Dynesius om du har frågor birger.dynesius@stfturist.se.

Stugvärdsuppdrag vinter 2018
Stugvärdsuppdrag sommar 2018