Hoppa till innehåll

Uppförandekod

Det är viktigt att alla som kommer i kontakt med STF känner sig välkomna, trygga och får ett positivt bemötande. Oavsett om man möter STF på ett boende eller hos en lokalavdelning ska vi vara en trygg och inspirerande plats. Därför har vi skapat STFs uppförandekod.

Svenska Turistföreningen är en ideell medlemsförening som arbetar för att alla ska ha tillgång till Sveriges natur och kultur, idag och i framtiden. I våra verksamheter och på våra boenden möts anställda, ideella, gäster, medlemmar och förtroendevalda. Oavsett vilken roll du har inom STF så bidrar du till en viktig helhet. Du är en viktig del av STF och hur du agerar påverkar människors bild av oss som organisation.

Det är viktigt att alla som kommer i kontakt med STF känner sig välkomna, trygga och får ett positivt bemötande. Oavsett om man möter STF på ett boende eller hos en lokalavdelning ska vi vara en trygg och inspirerande plats. Det är också viktigt att vi inte gör något som kan skada STF eller en eventuell tredje part som vi arbetar tillsammans med. Uppförandekodens 11 punkter, tillsammans med vår stadga och våra värdeord omtänksam, nyfiken, äkta, professionell och engagerad, lägger grunden för detta.

Uppförandekoden gäller för STFs anställda, inhyrd personal, ideella, förtroendevalda, leverantörer och konsulter. Vi är på olika sätt viktiga representanter för STF och vi ska alla känna till och efterleva uppförandekoden. Uppförandekoden ställer krav på ditt uppträdande, men ger även stöd om du i ditt uppdrag blir utsatt för olämpliga eller brottsliga handlingar.

Här kan du läsa STFs uppförandekod (pdf)

Mer om STF