Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

Information från STF med anledning av coronaviruset

Med omsorg om gäster, medlemmar och medarbetare följer Svenska Turistföreningen utvecklingen av coronaviruset covid-19 noga. STF har upprättade rutiner och planer för att värna våra gästers och vår personals hälsa. Vi följer Folkhälsomyndighetens och UDs rekommendationer. Riktlinjer, datum och information kan komma att uppdateras löpande.

Sidan uppdaterades senast 2020-03-26

De allra flesta STF-boenden som ska vara öppna så här års är det och fungerar som normalt. STFs fjällstugor har dock stängt ned för vintersäsongen extra tidigt i år på grund av coronautbrottet. När det gäller lokala arrangemang, är det varje lokalavdelning som avgör om de kan genomföra sina aktiviteter på ett bra sätt med tanke på coronautbrottet. Kontakta din lokalavdelning för att se om arrangemang du tänkt delta på påverkas.

Här följer exempel på vad STF gör för att ta hand om gäster och personal under coronautbrottet

• Vi följer riktlinjer och rekommendationer från Folkhälsomyndighetens.
  • Alla STFs boenden, lokalavdelningar och personal har fått information om covid-19 med instruktioner, tips och riktlinjer.
  • Vi agerar i enlighet med rutiner som vi upprättat och som gäller i händelse av upptäckt av covid-19 på något av våra boenden.
  • Hygien och renlighet är alltid högprioriterat. Vi har nu än mer förstärkt våra rutiner för städning, rengöring och hygien.
  • Ökat fokus på handhygien.
  • Regelbunden desinficering av frekvent använda ytor som dörrhandtag, receptionsdisken, allmänna toaletter/duschar, gästkök, strömbrytare och hissknappar och andra ytor som många gäster regelbundet använder.
  • Handdesinfektion finns ofta tillgängligt för våra gäster i allmänna utrymmen.
  • Upprättat rutiner för eventuella sjukdomsfall bland medarbetarna.

Säkerhetsåtgärder som du som gäst kan vidta för att skydda sig själva och andra mot covid-19

• Tvätta händerna ofta. Det tar minst 20 sekunder att tvätta händerna riktigt rena. Glöm inte tumme och handled. Handsprit är ett alternativ när du inte har möjlighet till handtvätt.
  • Torka torrt. Fuktiga händer sprider fler bakterier och virus än torra. Använd pappershandduk som slängs efter att du har använt den.
  • Försök undvika att röra vid ansiktet och ögonen.
  • Måste du hosta eller nysa gör det i armvecket eller i en pappersnäsduk för att undvika att smitta andra. Du håller även dina händer rena från ev smitta.
  • Om du upplever symptom som kan tyda på att du blivit smittad av coronavirus (exempelvis feber, ont i muskler och leder, huvudvärk och torrhosta) meddela personalen, om möjligt utan att lämna ditt rum.

De allra flesta STF-boenden som ska vara öppna så här års är det och fungerar som normalt. STFs fjällstugor har dock stängt ned för vintersäsongen extra tidigt i år på grund av coronautbrottet. Vi vidtar alla rimliga försiktighetsåtgärder för att våra gäster ska kunna känna sig säkra när de bor hos oss eller besöker oss.

Denna information gäller tills att annat anges och kan uppdateras vid senare tillfälle.