Allemansrätten och längdskidåkning

Allemansrätten gör att vi alla har tillgång till naturen. Därför är det vårt gemensamma ansvar att slå vakt om denna urgamla sedvana, inte minst genom att använda den med omtanke. Men många är osäkra på vad allemansrätten egentligen innebär, då vår lagstiftning bara nämner allas tillgång till och ansvar för naturen på ett övergripande sätt. Här kan du läsa mer om vad som är viktigt att tänka på innan du ger dig ut i längdspåret.

Den svenska naturen är öppen för alla. Med längdskidor tar du dig smidigt fram i preparerade spår. Att ta skejtskidor och skida i ospårad terräng uppe på fjället en tidig vårvintermorgon är en upplevelse. Men tänk då på att visa naturen hänsyn. Du får inte åka över planteringar eller mark som lätt skadas.

Nya granplanteringar göms lätt under den första snön, så var gärna extra vaksam när du åker i skogen. När snön ligger tjock och hård påverkas inte till exempel åkermark lika mycket, då går det ofta bra att ta sig fram även där. Om du pausar längs vägen, ta gärna en extra titt innan du skidar vidare så att du inte har glömt kvar något skräp.

Vad säger allemansrätten när du utövar olika aktiviteter i naturen?