STF Örebro Lokalavdelning

STF Örebro Lokalavdelning - Vallgatan 7, 71631 Fjugesta

Våra kommuner

Askersund, Hallsberg, Kumla, Laxå, Lekeberg, Örebro

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Svenska Turistföreningens lokalavdelning Örebro omfattar landskapet Närke, d v s förutom Örebro kommun även kommunerna Kumla, Hallsberg, Lekeberg, Laxå och Askersund. Geografiskt innebär detta Närkeslätten omgiven av Kilsbergen i väster, Tiveden och Tylöskog med norra delen av Vättern i söder, den västra delen av Hjälmaren i öster och Bergslagen i norr.

I enlighet med Svenska Turistföreningens motto ”Lär känna ditt land” erbjuder Örebro-avdelningen ett program utifrån detta tema bestående av föreläsningar, bildprogram, studiecirklar, exkursioner och vandringar. Avdelningen engagerar sig också i aktuella samhällsfrågor med anknytning till natur-, kultur- och friluftsliv och samverkar med andra organisationer med liknande målsättning.

Örebro, som utbreder sig längs Svartån och kring det medeltida slottet, har en ovanligt rik historia och har prisats som en av vårt lands vackraste landsortsstäder. Här arrangeras årliga bok- och andra mässor och vart annat år det omfattande konstevenemanget Open Art med deltagande även av världskända konstnärer. Inför julen genomförs på Stortorget utomhuskonserten O, Helga natt som via TV går ut över hela vårt land. I det nya konserthuset har Svenska kammarorkestern – en av vårt lands mest framstående symfoniorkestrar – fått nya förnämliga lokaler.

STF Örebro bildades 1974 och har idag drygt 250 anslutna STF- medlemmar.