STF Vålådalen Fjällstation

Upplev

I Vålåns skogklädda dalgång med omgivande kalfjäll finns något både för dig som kommer ensam, med familjen eller med företaget. Närheten till storslagen natur och Fjällstationens faciliteter gör Vålådalen till ett aktivitetscenter utöver det vanliga.

I Vålådalens vackra fjällmiljö möts vandraren, stigcyklisten, löparen, paddlaren, rullskidåkaren och den aktiva familjen på sommaren. Vintertid erbjuder vi längdspår i världsklass, milsvida turmöjligheter, topptur och liftburen skidåkning. Här är alla fjällnyfikna och fjällrävar välkomna.

Upptäck vår pumptrack och vårt övningscenter för stigcykling! Ett perfekt område för lek på cykeln och för att utmana sin teknik innan man ger sig ut på längre turer.

Vålådalens Fjällstation är idag ett stort aktivitetscenter med mängder av aktiviteter och upplevelser för ung som gammal, barnfamiljer eller individuella resenärer och grupper – här finns plats för alla. Få anläggningar i svenska fjällen kan erbjuda ett så brett utbud som Vålådalen året runt.

Vi är den enda fjällstationen i Sverige som har en egen sporthall. Det ger härliga möjligheter att kombinera skidutflykter eller fjällvandring med en badmintonmatch när du kommer tillbaka. I sporthallen finns pingisbord, innebandyrink, basketkorgar mm. Sporthallen är också en tillgång vid företagsarrangemang i fjällen när du behöver en stor lokal för möten, middagar eller mässor.

Här finns även en rullskidbana (5km) i toppklass med skidskyttestadion och elbelysning. Vintertid kör du teknikträning i längdspåren här.

För dig som inte vill bege dig ut i naturen på egen hand finns flera guidade turer som kanske passar dig, eller varför inte en hel temavecka? Vi har ett nära samarbete med naturum i Vålådalen och med lokala aktivitetsföretag.

Idrott/träning
Den underbara miljön gör Vålådalen till en inspirerande plats att träna på. Längdspår i världsklass lockar både elit och motionärer. Rullskidbanan erbjuder ca fem kilometer i olika slingor och för den som gillar trailrunning finns fjälleder och myrar. Cyklingen i området är mycket uppskattad. Långloppet Årefjällsloppet startar i Vålådalen, liksom Fjällmaraton. Vår skidskyttestadion har 16 banor, i sporthallen och gymmet kör ni fysträning och bollsport. Vålådalen är ett fantastiskt ställe för ert träningsläger! Vi har specialpriser för idrottsgrupper, så kallad sportpension.

Sevärdheter
Idrottsmuséet – Vålådalen har en rik idrottshistoria som skildras i vårt uppskattade museum. Gå på upptäcktsfärd i legendernas fotspår runt om fjällstationen, prova att köra intervaller i Gunders mosse till exempel.
Naturum i Vålådalen är ett informationscentrum om Vålådalens naturreservat. Här finns utställningar om djur, natur och människor som lever här. Både sommar- och vintertid arrangeras aktiviteter som utflykter Vålådalens naturreservat eller upp på Ottfjället. Dagens mål och tema varierar: Vålåfallet, Middagsvalen, kultur- eller blomstervandringar. Naturum arrangerar familjeäventyr med skog- och fjälltema, och många intressanta föredrag.

Att göra

Fjället bjuder på oändliga möjligheter till aktiviteter. Hit kommer besökare för att åka längdskidor, gå på topptur, för turåkning, för skidskytte, löpning, cykling, rullskidåkning, vandring, fiske, paddling och orientering. Träna i gymmet och lek i idrottshallen (ingår för alla boende gäster). Läs mer på vår hemsida: valadalen.se

Utflykter

Utflyktsmål i närområdet är Vallbo kapell, Östra Vålådalen där du kan pausa för fika och Nipans rastplats med sin härliga utsikt över Vålån. Nulltjärnarna är vackra sommar som vinter med sina mjuka stränder. 30 minuter bort (med bil) finns Åre med ett stort utbud av aktiviteter, shopping, restauranger och utflyktsmål. I Åre Chokladfabrik hittar du goda praliner, och inne i byn finns många små fina butiker. Fröå gruva och mysiga restaurangen Bergsstugan är värda en omväg. I Järpen kan du fynda friluftskläder på Lundhags.

Relax

I vår omtyckta timrade bastukåta finns bastu, relaxavdelning med öppen brasa, duschar och omklädningsrum. Utanför väntar varma sköna badtunnor med utsikt mot fjällen. Här kopplar du av efter aktiva dagar! Bastukåtan är öppen varje dag kl 15–21 och ingår för alla som bor på fjällstationen.

Samarbetspartners

Atomic – En av världens ledande tillverkare av längd- och alpinutrustning. Vålådalen är ett Atomic Testcenter, här kan du prova de senaste längdnyheterna!
MelaLED – Miljövänlig och energisnål belysning från MelaLED lyser upp vårt elljusspår.
Outdoor Buddies har friluftskläder och utrusning för din fjällsemester. Hyr istället för att köpa!
Ski Team Sweden – Svenska längdlandslaget tränar här regelbundet, såväl på barmark som i våra fina längdspår.
Svenska Turistföreningen – Vi är en del i STFs stora nätverk av boende och upplevelser runt om i Sverige.
Swix – Ledande tillverkare av valla och stavar, Swix utbildar vår personal och svarar för materialet i våra vallabodar.
Vasaloppet – Vålådalens fjällstation är Officiellt Vasaloppscenter för längdåkning, löpning och cykling
Årefjällsloppet – Långlopp på skidor i Södra Årefjällen, med start i Vålådalen och mål i Åre.
Åreguiderna – guidade XC-turer och cykeluthyrning