Boendets huvudsida: STF Tarfala Fjällstuga

Att tänka på

Tarfala är STFs högst belägna fjällstuga och här finns Sveriges mest högalpina område där du omges av glaciärer, höga toppar och vackra fjällsjöar. Nedan följer information som är bra för dig att tänka på:

Väder och vind

Med sina 1180 m ö h är området hårt utsatt för väder och vind och det viner rejält i knutarna ibland. Det kan vara bra att ha i åtanke att fjällvädret kan vara nyckfullt. Vi rekommenderar dig att alltid ha vindsäck och lämplig säkerhetsutrustning till hands.

Laviner

Längs dalgången Tarfalavagge samlas mycket snö på västsidan och hängdrivorna är påtagliga vintertid. Fråga gärna stugvärden eller guiderna på Kebnekaise om snöförhållanden och vädret den senaste tiden samt lavinrisken innan du ger dig av för ett brant åk. Tänk även på att dalgången bitvis är smal och att en utlöst lavin även skulle drabba dem som färdas längre ner.

Glaciärer

Från stugan kan du blicka ut över enorma glaciärer av varierande storlek och sort som ser inbjudande ut. Tänk till innan ni ger er av på glaciärvandring på egen hand då det under snötäcket kan finnas djupa sprickor. Kunskap om hur en färdas på glaciär samt säkerhetsutrustning är behövligt.