STF Möja Vandrarhem

Upplev

Möja ligger längst ut i havsbandet med ytterskärgårdens unika natur inom räckhåll. Skärgården kring Storö-Bockö-Lökaö kallas med ett gemensamt namn för Möjareservatet.

Stora Möja är med sina fina landsvägar en utmärkt cykel- och promenadö med bra grusväg från norr till söder. Det finns ca 200 bofasta på Möja och ön har skola, matbutik, restaurang och boende som är öppet året runt. På sommaren öppnar flera restauranger, glasskiosk, hantverksbodar, dansbana och museer och under högsommaren tiodubblas befolkningen.

Ön har flera naturstigar och förutom havet som hela tiden är närvarande finns det mitt på Möja en stor vacker urskog och ett fantastiskt naturreservat. Det finns även tre insjöar. Naturstigarna är
uppmärkta med gula band, den stora (12km) går mellan Hamn-Ramsmora och den lilla (3,5km) från går mellan Dansbanan – Strutsarna.

Landsvägen är perfekt för promenad, löpning eller en cykeltur, vi hyr ut 3-växlade damcyklar med korg, lådcyklar och barncyklar, hjälm ingår såklart. Och vill du ut på havet finns havskajaker och taxibåt. Sommartid flera restauranger och några har öppet året runt, läs mer på visitmoja.se

Från fastlandet kan du åka från Sollenkroka längst ut på Värmdö, eller ända inne från Stockholmcity och kliva av på någon av Möjas sex ångbåtsbryggor.