STF Mjölby Vandrarhem

Upplev

Mjölby ligger strategiskt mitt i Östgötaslätten, och en perfekt utgångspunkt för upplevelser. Det bördiga landskapet har en lång historia och trakten runt omkring erbjuder massor att se och intressanta miljöer att upptäcka. Rik på fornlämningar som runstenar och ruiner likväl som fantastiska naturupplevelser, pittoreska byar och vackra små städer. Närhet både till Vättern, böljande slätter, skogar och fantastisk vandring på Östgötaleden och Signaturled Omberg. Vi kan vår trakt och guidar dig gärna till upplevelserna!

Några tips på utflykter i vår närhet

• Svartån slingrar sig vackert fram i det vackra landskapet och är perfekt för en dags paddling. Kanoter finns att hyra på Lundbybadet.
  • Birger Jarls födelseort Bjälbo.
  • Historiska Skänninge med hospital och örtagård.
  • Väderstad är en idyll med välkänt konditori och shopping i mysiga butiker.
  • Tåkern med sitt rika fågelliv och fina Naturum.
  • Omberg med sin milsvida utsikt, fantastiska bokskog, ekopark och Ellen Keys vackra hem Strand, öppet för visningar sommartid.
  • Pittoreska och historiska Vadstena med sina kulturhistoriska byggnader, kloster, renässansslott och museum.
  • Stora Haddebo naturreservat.
  • Skogsjön med istidsspåret.
  • Solberga med vackra ekohagar och gravfält.
  • Kungshögarna gravfält med domarringar, treuddar, bautastenar och gravhögar.
  • Högbystenen med minnen av vikingatiden.