STF Kebnekaise Fjällstation

Middag sommar start 17.45 samt 20.30
Middag vinter start 18.30

Elsas Kök

I nästan 30 år arbetade Elsa Göransson som föreståndarinna på STF Kebnekaise fjällstation. Hennes stora intresse för fjäll och människor skapade en trivsam oas i den Lappländska fjällvärlden. I takt med att den svenska alpinismen växte ökade också besöksantalet. Idag, mer än 50 år senare har vi låtit oss inspireras av såväl gemytet och gemenskapen kring den gemensamma måltiden, som kokkonsten så som den var förr.

På Elsas tid fanns inga helikoptrar och begränsade möjligheter att förvara mat kallt. Eftersom hållbarhet är en ständigt aktuell fråga återupptar vi nu gamla konserveringsmetoder och med det nygamla recept. Varje kväll serveras en 3-rätters middag. Hos oss går mättnad och matupplevelse hand i hand. På tallriken finner du kött och fisk direkt från det närliggande området. Vegetariska middagsalternativ är en självklarhet.

Förbokning

I Elsas kök har du varje dag möjlighet att boka in dig på en av kvällens två sittningar. Sittplatserna är begränsade till 90st vilket innebär att du gör bäst i att förboka!

Kl 17.45 ringer matklockan för den första sittningen som avslutas kl 20.00. Denna sittning passar utmärkt för dig som planerat att besöka toppen nästföljande dag, och är anpassad efter tiden på guidernas förmöte. Till denna sittning går det att förboka enbart varmrätt istället för den traditionella trerättersmiddagen.

Kl 20.30 passar bäst för dig som gillar att utnyttja dagen till fullo. Kanske har du varit på toppen eller bara tycker om att äta i takt till att tempot sänks i kroppen. Till den sena sittningen går det inte att förboka enbart varmrätt.

Middag kostar 410 kr för medlem och 465 kr för icke-medlem. Barn medlem kostar 205 kr och barn icke-medlem kostar 235 kr. Endast varmrätt kostar 265 kr för vuxen och 135 kr för barn.

Elsas matlåda

Elsas matlåda är en rejäl måltid som du har möjlighet att avnjuta när du vill! Temat är husmanskost och matlådorna finns att köpa i restaurang och butik. Elsas matlåda är perfekt för dig som vill ha en god måltid men inte känner för att äta 3-rätters. Micros för att värma din låda finner du i självhushållsköket i vår servicebyggnad. Det finns alternativ med kött, fisk och vegetariskt. Pris mellan 90-130 kr beroende på rätt.

Frukost & Lunchpaket

En dignande frukostbuffé väntar dig varje morgon. Vi serverar bland annat nybakt bröd, ägg, pålägg, juice, yoghurt, gröt och kaffe. Våra lunchpaket är perfekt för turen! I det ingår smörgåsar som du brer själv, frukt, russin, en hemgjord energikaka och varm dryck. Frukost kostar 115 kr för medlem, 130 kr för icke-medlem och 65 kr för barn. Lunchpaket kan köpas för 115 kr för medlem och 130 kr för icke-medlem.

Lunch

Lunch serveras dagligen mellan 12-14, husmanskost med vegetariskt alternativ. Lunch kostar 115 kr för medlem, 130 kr för icke-medlem och 65 kr för barn

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-17

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här