STF Kebnekaise Fjällstation

Mat & dryck

Välkommen till vår restaurang Elsas kök
I nästan 30 år arbetade Elsa Göransson som föreståndarinna på STF Kebnekaise fjällstation. Hennes stora intresse för fjäll och människor skapade en trivsam oas i den Lappländska fjällvärlden. I takt med att den svenska alpinismen växte ökade också besöksantalet. Idag, mer än 50 år senare har vi låtit oss inspireras av såväl gemytet och gemenskapen kring den gemensamma måltiden, som kokkonsten så som den var förr.

På Elsas tid fanns inga helikoptrar och begränsade möjligheter att förvara mat kallt. Eftersom hållbarhet är en ständigt aktuell fråga återupptar vi nu gamla konserveringsmetoder och med det nygamla recept. Varje kväll serveras en 3-rätters middag. Hos oss går mättnad och matupplevelse hand i hand. På tallriken finner du kött och fisk direkt från det närliggande området. Vegetariska middagsalternativ är en självklarhet.

I Elsas kök har du möjlighet att äta dagens alla måltider.

Varje dag kan du boka in dig på en av kvällens två middagssittningar.  Sittplatserna är begränsade till 90 stycken, vilket innebär att du gör bäst i att förboka här.

Klockan 17.45 ringer matklockan för den första sittningen som avslutas klockan 20. Denna sittning passar utmärkt för dig som planerat att besöka toppen nästföljande dag och är anpassad efter tiden på guidernas förmöte inför toppturen.

Klockan 20.30 passar bäst för dig som gillar att utnyttja dagen till fullo eller har varit på topptur under dagen och vill vara säker på att hinna i tid.

Under vintersäsong serveras middag klockan 18.30

kebnekaise dukningtallrik med mat kebnekaise

Elsas matlåda

Elsas matlåda är en rejäl lagad måltid som du har möjlighet att avnjuta när du vill!  Den har vi till försäljning i butiken. Micros för att värma din låda finner du i självhushållsköket i vår servicebyggnad. Det går även bra att värma på sitt eget kök vid tältet.

Frukost & Lunchpaket

En dignande frukostbuffé väntar dig varje morgon. Vi serverar bland annat nybakat bröd, ägg, pålägg, juice, yoghurt, gröt och kaffe. Våra lunchpaket är perfekta för turen. I det ingår smörgåsar som du brer själv, frukt, russin, en hemgjord energikaka och varm dryck.

frukost kebnekaise

Lunch

Lunch serveras dagligen mellan klockan 12-14. Vi erbjuder husmanskost med vegetariskt alternativ.

lunch på kebnekaise

Serveringstider

Frukost sommar 06-09
Frukost vinter 07-09