STF Kebnekaise Fjällstation

Mat & dryck

Välkommen till vår restaurang Elsas kök!
I nästan 30 år arbetade Elsa Göransson som föreståndarinna på STF Kebnekaise fjällstation. Hennes stora intresse för fjäll och människor skapade en trivsam oas i den Lappländska fjällvärlden. I takt med att den svenska alpinismen växte ökade också besöksantalet. Idag, mer än 50 år senare har vi låtit oss inspireras av såväl gemytet och gemenskapen kring den gemensamma måltiden, som kokkonsten så som den var förr.

kebnekaise dukning

Frukost & Lunchpaket

En dignande frukostbuffé väntar dig varje morgon. Vi serverar bland annat nybakat bröd, ägg, pålägg, juice, yoghurt, gröt och kaffe. Våra lunchpaket är perfekta för turen. I det ingår smörgåsar som du brer själv, frukt, russin, en hemgjord energikaka och varm dryck.

Lunch

Lunch serveras dagligen mellan klockan 12-14. Vi erbjuder husmanskost med vegetariskt alternativ, ett rikt varierat salladsbord med rykande färskt bröd från vårt bageri och självklart ingår kaffe!

Elsas matlåda
Elsas matlåda är en rejäl lagad måltid som du har möjlighet att avnjuta när du vill! Den har vi till försäljning i butiken. Micros för att värma din låda finner du i självhushållsköket i vår servicebyggnad. Det går även bra att värma på sitt eget kök vid tältet.

Middag

På Elsas tid fanns inga helikoptrar och begränsade möjligheter att förvara mat kallt. Eftersom hållbarhet är en ständigt aktuell fråga återupptar vi nu gamla konserveringsmetoder och med det nygamla recept. Hos oss går mättnad och matupplevelse hand i hand. På tallriken finner du kött eller fisk direkt från det närliggande området. Vegetariska middagsalternativ är en självklarhet.

Mellan klockan 18.00-20.30 serveras middagen i Elsas kök.

Middag; 1-rätt
Vällagad Varmrätt inklusive smör, bröd, sallad & kaffe.
Önskas vegetarisk alternativ eller specialkost kan vi ordna det, men viktigt att det meddelas före ankomst.
Middag 1 rätt bokas här

Middag: 2-rätter
Vällagad Varmrätt & Dessert inklusive smör, bröd, sallad & kaffe
Middag 2 rätter bokas här

Vi rekommenderar att du bokar alla måltider i förväg för att säkra din plats, då vi har ett begränsat antal sittplatser, förboka här.

Under vintersäsong serveras middag klockan 18.30

Serveringstider

Frukost sommar: 06-09
Frukost vinter: 07-09