STF Forsvik Vandrarhem

Upplev

Forsvik är beläget i en naturnära och lugn del av en historisk bygd. Omslutet av Göta Kanal och Bottensjön, fantastisk natur och de gamla bruksbyggnaderna i centrum är Forsvik ett genuint, idylliskt och lugnt besöksmål. Runt knuten väntar kultur- och naturupplevelser för både unga och gamla. Under sommarmånaderna är Forsviks Bruk en arena för teater, dans och musik. Den gamla industrihistorien erbjuder kreativa inramningar för alla möjliga kulturella uttryck.

Forsvik är också en perfekt utgångspunkt för utflykter i denna vackra del av Västergötland. Tivedens nationalpark lockar med alla sina fantastiska vandringar och upplevelser och anrika Karlsborg ligger endast en mil bort.

Några guldtips från oss

• Forsviks Café & Mat. Granne med Göta Kanals äldsta sluss och inramat av vatten och natur ligger Forsviks Cafè och mat. De erbjuder alltifrån fika, glass och belgiska våfflor, till pizza och a´la carte.
  • Kafè Ada. I hjärtat av Forsvik bruk hittar du Karlsborgs mysigaste cafè, inhyst i den gamla mjölnarbostaden byggd 1750, och med såväl interiör och exteriör varsamt bevarade. På Kafè Ada kan du njuta av en god kopp kaffe, hembakt, glass och enklare maträtter.
  • Butiken 5 knop. Alldeles intill Göta kanal ligger butiken 5 knop. I butikens sortiment hittar du svensktillverkad inredning, smycken, kläder och det omtyckta Lemmel kaffe.
  • Smofa. Teater, musikaler och liveupplevelser, Smofa vill bryta den kulturella storstadsbarriären och etablera professionell kultur på landsbygden. Musikalen ”Fjolspelaren” blev en succé, kika in på deras hemsida för att ta del av kommande evenemang.
  • Forsviks bruk. På Forsviks bruksmuseum arrangeras spännande och intressanta utställningar, guidningar och andra aktiviteter.
  • Slussen. Vid Göta kanals äldsta sluss kan du kika på båtarna som slussas igenom. Du kan höra musik i gamla gjuteriet varje måndag under sommartid.
  • Besök Karlsborgs fästning och missa inte ”Guldjakten”, en spännande skattjakt som yngre besökare kommer att älska.
  • Naturen i Tivedens nationalpark lockar med avkoppling och härliga vandringar.
  • Det finns flera fina badplatser i närområdet. Den närmsta precis nedanför oss.