Dugnadsarbete inom STF

Dugnad är ett norskt ord som betyder ideellt, oavlönat arbete inom en förening. Sedan flera år tillbaka har vi inom STF en aktiv dugnadsverksamhet, något som vi är både glada och stolta över. För samtidigt som du gör en viktig arbetsinsats för föreningen är det ett annorlunda och roligt sätt att uppleva fjällvärlden även för egen del. Vår dugnadsverksamhet har sedan vi startade blivit ett mycket populärt medlemsuppdrag och en värdefull del av underhållsarbetet på våra fastigheter i fjällen.

Hur går det till?

Vanligtvis sker våra dugnadsarbeten under lågsäsong innan midsommar. Eller i slutet av augusti och början av september då det vanligtvis inte är så mycket gäster i fjällen. En dugnadsgrupp består av cirka 10 personer – som själv ansvarar för att boka sin resa till och från uppdraget. Mat och husrum står STF för under din vistelse. Ett uppdrag, inklusive resa och vandring, pågår i cirka 10 dagar. Varje arbete leds av en dugnadsledare som har fått en speciell utbildning genom STF.

Vad behöver du kunna?

Du behöver inte ha professionella byggmeriter men du bör ha någon typ av erfarenhet av att renovera, måla eller bygga på amatörnivå. Men viktigast av allt är att du är öppen för att lära dig mer så klart och att du är medlem i STF.

Anmäl ditt intresse

Vill du vara med och bidra till att fixa till STFs fjällstugor som dugnadsarbetare kan du anmäla ditt intresse genom vår dugnadsanmälan (OBS! formuläret fungerar enbart med Internet Explorer). När anmälan skickats till oss på dugnad@stfturist.se registreras du i vårt dugnadsregister med uppgifter om färdigheter som du själv angivit.

Är du ännu inte medlem i STF så kan du bli det här!

Håll utkik!

Så fort vi vet vilka dugnadsuppdrag som är aktuella presenteras de på STFs hemsida.
I samband med det mailar vi dig som anmält ditt intresse som dugnadsmedarbetare. Då gäller det att vara snabb och maila oss vilket eller vilka uppdrag du tror skulle passa just dig.
Ambitionen är att varje uppdrag har en blanda mix av dugnadsarbetare som varit med tidigare och helt nya. Just nu har vi nästan 150 registrerade personer i dugnadsregistret. Men vi arbetar hårt på att alla någon gång ska få följa med ut. Håll utkik!

Välkommen med din intresseanmälan!

Vill du veta mer om dugnadsarbete eller anmäla ditt intresse?

• Bli dugnadsarbetare

Är du medlem och vill engagera dig i dugnadsverksamheten? Berätta vad du kan och vill bidra med som dugnadsarbetare!

• Årets spännande uppdrag

Är du anmäld som dugnadsarbetare? Här hittar du mer information om kommande dugnadsuppdrag 2017.

• Genomförda dugnadsuppdrag

Är du nyfiken på hur ett uppdrag kan se ut? Här kan du läsa mer om genomförda dugnadsuppdrag inom STF.

• Bli dugnadsledare

För varje dugnadsuppdrag finns en dugnadsledare. Är du rätt person för att leda ideella krafter?